Hej!

Jag har en dimmer som nyligen gått sönder och idag tog jag ut den ur väggen. När jag googlar runt så känns det som att den har varit felkopplade. Vi bor i en lägenhet och huset är byggt runt 1930.

På bilden: grå/ vit sladd sitter i L1, medan brun sitter i C. Ingen sladd sitter i L2.
Man kan se på bild nr2 att den bruna sladden blivit svart (brand?) .

Mina frågor är:
Tycks sladdarna vara felkopplade?
Varför tror ni dimmern har smält?
Är detta något jag får pilla med själv eller behöver jag ta hjälp av en elektriker?

Tacksam för hjälp,
Oskar
 
  • Smält dimmer med grå/vit sladd i L1 och brun sladd i C, utan sladd i L2, tecken på överhettning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • El-anslutning med grå/vit sladd i L1 och brun sladd i C, ingen i L2, indikation på skada vid brun sladd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rent spontant att döma av bilderna så är det mest troligt att de 2 bruna ligger på samma trånga plikt, den ena bruna går vidare till något vägguttag kanske? Troligast är att det varit dålig kontakt med de 2 bruna och inte felkopplat...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Kopplingsklämman på dimmern är troligen inte lämplig för två trådar, därmed har det varit dålig kontakt. Om vi antar att den ena tråden går vidare till ett vägguttag, så kanske du har haft något strömkrävande inkopplat i uttaget? Den dåliga kontakten i dimmerns anslutning har då blivit överhettad. Detta är dock bara en gissning.

Om du gör om detta så borde du använda en kopplingsklämma ex. Wago, koppla ihop de två bruna där, och en stump ledning till dimmern, alltså en 3 polig wago. Så det bara blir en tråd på varje anslutning. Och byt dimmern, anslutningen är bränd.
 
  • Gilla
Oskar Ahl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.