Jag har en dimmer (strömställare) som
tänder o släcker, men den dimmar inte. Den har fungerat i ett annat rum i huset. Säkringen är hel.
Lampan/plafonden är dimmbar (nymåne från ikea) enligt specifikationen.

Den är inkopplad (se bilder) det är bara en tillfällig installation i och med att det inte fungerar. Kommer sätta fast allt senare.
Tändtråd (blå) inkopplad på sinuskurvan och till N. Fas är svart i strömställaren in på L och vit i lampan som sitter i L (blir brun efter wargosen)

Varför fungerar det inte? Tacksam för tips o råd.
 
  • En närbild av en dimmer med blå och vit tråd inkopplad, tillfällig installation synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk anslutning för dimmer med löst hängande kablar och Wago-kopplingsklämmor i ett tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närkvy av en dimmeranslutning med blå och brun tråd inkopplad samt svart tråd ansluten till jordpunkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dimmern är kanske inte kompatibel med din armatur.
Vad händer när du vrider på dimmern?
 
E etompau skrev:
Dimmern är kanske inte kompatibel med din armatur.
Vad händer när du vrider på dimmern?
Den tänder respektive släcker lampan.
 
Testa med en annan dimmer.
 
E etompau skrev:
Testa med en annan dimmer.
Jag har provat en annan dimmer o då händer inget, vet inte om den fungerar. Innan jag åker ut o köper en ny vill jag veta om jag har kopplat rätt.
 
Du kan inte göra en (fel)koppling med de grejor du visar, som bara tänder armaturen men inte dimmarn densamma.
Det är inte ovanligt att det blir strul med dimmer till LED-ljuskällor. Ju äldre dimmern är ju större chans är det att det inte fungerar.
 
Den vita sladden från takdosan som är skarvad till brun som går till lampan, var ifrån kommer den (den vita tråden alltså)?

Någonstans på vägen mellan dimmer och lampa är det en skarv, från blå till vit, var är skarven?

Finns det fler trådar vid dimmern?

Finns det fler strömbrytare som ska kunna tända/släcka lampan?
 
Tändtråden som sitter i dimmern är blå och ska kopplas till armaturens fas. Har du gjort de lite svårt att se enligt mig? För du beskriver att att du har kopplat tändtråd till nolla om ja läst rätt. Tändtråd (blå i dimmer) ska byta färg i kopplingsdosa till brun och sedan in armaturens fas. Kan även vara så att de inte funkat att dimmera pga att de kan vara led.
 
Vid dimmern finns bara 2 trådar, svart o blå. Blå går direkt till lampan o svart går troligtvis till centralen. I lampans uttag i taket finns blå, vit o jord.
Blå är skarvad till blå som sitter i N o vit är skarvad till brun (hade ingen vit kabel) till L
Finns bara en strömställare för rummet o bara en lampa.
 
  • Gilla
Saints
  • Laddar…
Jag har även provat att skifta kablarna i lampan N o L med samma resultat. känns som att dimmern inte fungerar, men vill vara säker på kopplingen innan jag köper en ny.
 
R rugbyanders skrev:
Vid dimmern finns bara 2 trådar, svart o blå. Blå går direkt till lampan o svart går troligtvis till centralen. I lampans uttag i taket finns blå, vit o jord.
Blå är skarvad till blå som sitter i N o vit är skarvad till brun (hade ingen vit kabel) till L
Finns bara en strömställare för rummet o bara en lampa.
Okej då känns de nästan som att dimmern inte är kompatibel med armaturen du har eller att dimmern är trasig. Finns det nån säkring i dimmern som kanske har löst ut? Testa att byt till en lampa du vet kan dimmera som tex en vanlig glödlampa eller halogen
 
R rugbyanders skrev:
Vid dimmern finns bara 2 trådar, svart o blå. Blå går direkt till lampan o svart går troligtvis till centralen. I lampans uttag i taket finns blå, vit o jord.
Blå är skarvad till blå som sitter i N o vit är skarvad till brun (hade ingen vit kabel) till L
Finns bara en strömställare för rummet o bara en lampa.
Det är alltså en vit nolla i din anläggning, alltså 60-tal eller äldre. Om det inte är så att nollan bryts, ja det gjordes så i vissa gamla anläggningar.

Största sannolikhet är inte dimmern kompatibel med din/dina ledlampor.
 
R rugbyanders skrev:
Jag har en dimmer (strömställare) som
tänder o släcker, men den dimmar inte. Den har fungerat i ett annat rum i huset. Säkringen är hel.
Lampan/plafonden är dimmbar (nymåne från ikea) enligt specifikationen.

Den är inkopplad (se bilder) det är bara en tillfällig installation i och med att det inte fungerar. Kommer sätta fast allt senare.
Tändtråd (blå) inkopplad på sinuskurvan och till N. Fas är svart i strömställaren in på L och vit i lampan som sitter i L (blir brun efter wargosen)

Varför fungerar det inte? Tacksam för tips o råd.
Hej, jag undrar bara om du har fått det att fungera. Jag tänkte sätta upp nio st Nymåne takplafonder, och skulle gärna vilja kunna dimma. Dock så tyckte jag att specifikationen på Ikeas hemsida var otydlig, så jag frågade deras kundtjänst om de var dimbara, och de svarade "nej, de är inte dimbara". /Jörgen
 
Det funkade efter jag bytte dimmer till en nyare model.
 
Jag fick också svaret från Ikea att produkten inte är dimbar. Men uppenbarligen är den, men Ikea vill kanske inte lova något på grund av alla äldre dimmers som finns installerade. Jag kommer installera en dimmer så får vi se hur det funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.