Halloj
Installerade i somras ett antal dimmrar från Manufactum.
De senaste veckorna har dem börjat leva ett eget liv. Dem stängs av efter ett par timmars lysande. För att sedan sättas på en stund senare. Dem känns rätt varma men inte superdupervarma.
Kan dem stänga av sig pga av värmen eller kan det vara något annat fel med elen i huset.
Bor i en villa med flera lägenheter. Problem med el har funnits tidigare i huset.
 
De har väl troligen en inbyggd termosäkring som löser ut vid överhettning men som sedan slår till när det blivit svalare.

Sitter dimmrarna tillsammans i kombination?
 
Ingen aning tyvärr. Det är 3 dimrar i hall och kök. Traforna sitter i ett nedsänkt tak. Dimrarna sitter på 3 olika vägger. Men antar att dem kan sitta ihop där på vägen på ngt sätt.
 
J
har du bytt lampor i armaturerna?
vad är det för typ av ljuskällor? tex 230v halogen/12v halogen/glödlampa
 
Har du transformatorer som du skriver kan det även vara dessa som slår ifrån. Vad är det för maxeffekt på dessa samt hur mycket belastar du dom (hur många och vilken styrka har du på ljuskällorna)? Och får de tillräcklig kylning i det utrymme de ligger i?
 
Tack för alla snabba svar.

Hall: 4x50w
Matplats: 5x50w
Kök: 8x50w

Aldrig bytt några lampor. Samtliga verkar vara GU10 Sylvania Home Hi-Spot ES50 50w 230-250V.
Tror det bara är Matplatsen samt köket som har detta problem.

Transformatorer vet jag inte hur många. Men antar en till varje grupp. Då dem har olika strömbrytare.
 
Tror du kan utesluta transformatorer då om du har dessa spottar.

Vilken typ av manufaktumdimmer är det du har? Finns minst 3 modeller om jag minns rätt. Kör själv en sådan, dock bara på 3x50w, utan problem i en riktigt trång gammal 60-talsdosa och var lite orolig för värmen innan men det har inte varit några problem. Enligt hemsidan finns följande:

Ausführung 1:
Für Glühlampen 60 bis 600 W.
Ausführung 2:
Für Niedervolt-Halogenlampen mit elektronischem Transformator und Glühlampen 20 bis 315 W.
Ausführung 3:
Für Niedervolt-Halogenlampen mit magnetischem Transformator 20 bis 500 VA und Glühlampen 20 bis 500 W.
Kör du tex modell #2 ovan kan jag tänka att den blir för varm
 
Redigerat:
Japp.. 2an
 
J
Jag hadde ett liknande problem för 4år sedan men med en vadsbo dosdimmer den var märkt med en viss effekt för glödljus (mins ej watt talet) men vi kopplade in 230v hallogen ca 50w under godkänd effekt då lyste de i 2tim sen släcktes de tills dimmern kallnat vet ej om det var så frånbörjan men kunden märkte det efter knappt ett år.Vi pratade med Vadsbo om detta och de var medvetna om problemet men kunde inte förstå varför.
 
Ok. Hur löstes det? Sänka w på spottarna eller byta dimmer?
 
matte2k skrev:
Ok. Hur löstes det? Sänka w på spottarna eller byta dimmer?
Vilket som, välj det du tycker är smidigast.
 
J
Vi bestälde en ny dosdimmer av annat fabrikat.
Du kanske kan kolla vad dimmrarna tål genom att börja med en lampa i armaturen och sätta i fler efterhand.
Behöver du ha så mycke ljus som 50w ljuskällor eller kan du kanske kan byta till mindre watt.
Krånglar alla dimmrarna?
 
Dimmrarna med 5x50 och 8x50 krånglar.
Hur mycket under 315w ska man hålla sig om nu 250w tydligen är för mycket.
Det är ganska ljusa rum så visst kan jag säkert dra ner w lite.
Till dem med 8x50 vet jag inte vad jag tänkte med när jag beställde :(
 
matte2k skrev:
Dimmrarna med 5x50 och 8x50 krånglar.
Hur mycket under 315w ska man hålla sig om nu 250w tydligen är för mycket.
Det är ganska ljusa rum så visst kan jag säkert dra ner w lite.
Till dem med 8x50 vet jag inte vad jag tänkte med när jag beställde :(
Nu har jag ingen erfarenhet av ditt fabrikat men dom jag köper och installerar så är det inga problem med att köra 250W på en dimmer som fixar 315W.
 
Köp Eljo dimmer. Skit i såna där märken man aldrig ens hört talas om...

//Patrik
 
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.