Har en dimmer i huset och var nyfiken på hur den var kopplad eftersom den sitter i en trappkonfiguration (tända och släcka på två ställen). Det finns tre ingångar i dimmern. L1 L2 och en med en sned pil med ett böjt streck på.

Fasen sitter i den med pilen med det böjda strecket. Enligt manualen ska där sitta lasten och fasen på L1 eller L2. I L1 och L2 sitter nu tåtarna som går till trappomkopplingen.

Se nedan hur det bör vara kopplat (Pilen där L går in är i mitt fall märkt med L1 och L2).

Det fungerar ju bevisligen som det är men finns det någon risk med denna koppling?

17-12_enpolig_dimmer.png
 
Redigerat:
Nej finns ingen risk med det är tekniskt sett helt likvärdigt. Däremot är det en god vana att följa ev märkningar av uttagen oavsett, ibland har det verkliga konsekvenser och kostar inte på att följa även där det är betydelselöst.
 
  • Gilla
josa100
  • Laddar…
S
Lite diffust det du säger , så här är en normalt kopplad trapp
 
  • Schematisk bild av en normalt kopplad trappkontakt med kablar anslutna till strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Oleskog och 1 till
  • Laddar…
Din dimmer är kopplad på rätt sätt. Pilarna betyder inte L1 och L2.
En trappkoppling kopplas med mellantrådar på varsin pil in och tändtråd eller fas på "sned pil med böjt sträck". Eftersom fasen är kopplad i dimmern är tändtråden kopplad på L på din brytare i andra änden. Inget farligt och inte alls felkopplat. :)
 
  • Gilla
Oleskog
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Din dimmer är kopplad på rätt sätt. Pilarna betyder inte L1 och L2.
En trappkoppling kopplas med mellantrådar på varsin pil in och tändtråd eller fas på "sned pil med böjt sträck". Eftersom fasen är kopplad i dimmern är tändtråden kopplad på L på din brytare i andra änden. Inget farligt och inte alls felkopplat. :)
Förtydligande: Jag har inte pilar på min dimmer. I min dimmer står det L1 och L2 istället för pilarna.
 
S
Är det samma som pilarna bara andra märkningar på din
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Bör stå i din manual hur dimmern trappkopplas, det du skrev låter som vanlig 1-polig styrning. Allt verkar okej i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.