Hej, jag har kopplat in en taklampa i ett lamputtag i taket i huset, ett uttag som jag inte använt tidigare. Problemet är att dimmern inte dimrar lampan, den fungerar bara av och på när man trycker på vridknappen, vid på ger den max volt.

Min fråga innan jag börjar kolla kopplingar är om detta funktionssätt utesluter att dimmern är ok. Dvs, går det att koppla förbi dimmerfunktionen i en dimmer, med avsikt eller av inkompetens?

Jag frågar då det kommer innebära en hel del meck med att få ut dosenheten och om man dessutom kommer behöva byta ut den tror jag att jag struntar i att använda detta uttag.

Lampan är en halogenlampa med dimbar transformator, den fungerar fint i annat uttag med annan dimmer.

Mvh Gustav
 
Dimmern behöver inte vara trasig. Den kan helt enkelt vara av en typ som inte passar ihop med denna lampa. Om du har möjlighet så prova lamputtaget med en glödlampa. Det ska dimmern garanterat klara, om den är hel.

Det ska troligen vara en s.k. transistordimmer till din lampa. Äldre dimmers brukar vara av motsatt typ, tyristordimmer. Lite ska den dimra i alla fall så det är svårt att säga. Du måste ju riva ut dimmern i vilket fall om du vill få det att fungera. Och du måste riva ut dimmern för att kunna få bättre svar.

En gammal dimmer kan man inte koppla förbi på så sätt som ger detta symptom.
 
Ok tack.
Jo, det ju lågvoltshalogen så det kan väl ha att göra med dimmertyp, den andra som jag testade i har en mer modern dimmer. Tänker också att dimmer brukar reagera på något sätt även om det är fel typ, inte bara ge max oavsett vrid, blinka låta etc.

Det trista är att strömbrytaren är gammal variant 3-fack och allt måste bytas ut om dimmern skall bytas. Men plats och funktion är inte så känsligt så med inköp på typ biltema blir det inte många hundra ändå kanske.

mvh
 
Om du har en tryckknappsdimmer , kanske det går att sätta en fjäder på en av knapparna i 3-knappsbrytaren, en sådan dimmer brykar få plats bakom brytaren eller i en dosa någonstans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.