Jag ska sätta LED stripes som bänkbelysning i nya köket. Dessa ska vara dimbara från strömbrytaren vid dörren. Köket är ett "korridorkök" med två sidor. På ena sidan är det 1 m bänksskiva som ska belysas, på andra sidan 2.4 m.

Vad ska man köra på till detta? Dosdimmer eller LED-driver med dimfunktion? Det kan ju bli svårt att koppla ihop dimmerdrivers från båda sidorna (för att synkronisera dimning) eftersom det inte finns något smidigt sätt att dra kabel. Så det kanske är bättre att köra en dosdimmer som matar drivers på båda sidorna?

Ska man köra på Eltako EUD61NPS-400W eller EUD61NPN-UC när det gäller transformatormatade LED?

LED verkar ju vara lite av en djungel generellt, så jag tar gärna emot tips, eller påpekanden om jag tänkt helt fel med något.
Tänkte köra hidealite
LEDstrip FX monterat i infrästa aluminiumprofiler under skåpen.
 
Redigerat:
uno83 skrev:
Jag ska sätta LED stripes som bänkbelysning i nya köket. Dessa ska vara dimbara från strömbrytaren vid dörren. Köket är ett "korridorkök" med två sidor. På ena sidan är det 1 m bänksskiva som ska belysas, på andra sidan 2.4 m.

Vad ska man köra på till detta? Dosdimmer eller LED-driver med dimfunktion? Det kan ju bli svårt att koppla ihop dimmerdrivers från båda sidorna (för att synkronisera dimning) eftersom det inte finns något smidigt sätt att dra kabel. Så det kanske är bättre att köra en dosdimmer som matar drivers på båda sidorna?

Ska man köra på Eltako EUD61NPS-400W eller EUD61NPN-UC när det gäller transformatormatade LED?

LED verkar ju vara lite av en djungel generellt, så jag tar gärna emot tips, eller påpekanden om jag tänkt helt fel med något.
Tänkte köra hidealite
LEDstrip FX monterat i infrästa aluminiumprofiler under skåpen.

De LEDstrip jag har jobbat med skall matas med 12V (stabiliserat) alltså inte med någon vanlig trafo. Eller som du säger med en Jolly (Drivdon med inbyggd dimmer)
Det går därmed ej att köra med EUD61NPS-400W.
Mitt råd är ändå att försöka dra en synkkabel mellan de två drivdonen och använda knapp m fjäder för manöver av dessa.
 
Jag antar att synkkabel och styrtrådar från dimmer inte får dras tillsammans med starkströmskablarna som matar drivers (i samma rör)?
 
3ple skrev:
En sån här har jag [länk] kopplat till en vanlig knapp med impulsfjäder och ledlist (även den i köket faktiskt:))
Fast den är väl för konstant ström och inte konstant spänning?
 
Hmm, intressant. Vad har du drivdonet inställt på då? För vad jag kan se så kan man inte ställa in spänning?
Har du en eller flera? Jag har ju ett kök med två sidor som inte sitter ihop, så risken är väl att man får olika ljus på de två sidorna om jag kopplar två drivdon till samma knapp.
 
Vad menar du? Drivdon och stripe är på 12V, Effekten på 400mA ställer man in på switcharna på drivdonet.
 
Fast det står ingenstans att drivdonet är på 12V, om man läser instruktionen så står det att max utspänning är 60V. Som jag har fattat det så finns det LED med antingen konstant spänning (12V, 24V o.s.v) eller konstanst ström (300mA, 450mA o.s.v).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.