Tjena!
Renoverar och kommit på att jag ska sätta upp 2-3 spottar i taket över en platsbyggd tv möbel.
Vad behöver jag?

Dosa (transformator) för dimmer till led.
Dimmerknapp
Spottar

Är det allt?

Vilken effekt?

Vad ska jag tänka på angående
Ström, spänning och effekt så att alla delarna funkar ihop med varandra?

Tips?
Gärna billigt ;)

Otroligt tacksam för svar.
 
Jaha du, spottar finns med i mängder och du måste ju själv välja vilken modell som ni tycker om. Men Malmbergs MD-99 är en billig och populär spot som enkelt kan monteras i en apparatdosa. Välj någon modell för konstant ström, 350 mA, 500 mA, ...
https://www.elbutik.se/search.html?q=md-99
https://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-md-350-led-5w-silver-ip21-500ma
Köp till anslutningskablar, se webbsidan.

Ett passande drivdon till detta
https://www.elbutik.se/product.html/led-multidriver-1x30w-mb?category_id=15170
Du behöver leta upp en plats att gömma detta på. Det får ju inte plats i en vanlig dosa och jag vet ingen sådan som har den effekt som behövs.
https://www.elbutik.se/product.html/transformatorgomma

Dimring kan göras antingen med tryckknapp, där du får inhandla en strömbrytare av önskat fabrikat och fjäder som gör den momentan.
Eller så kan man dimra med ett vred. Här är en sådan som är billigare än andra.
https://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-1-10v-dimmer
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Fy fasen vilket bra svar!
Vilken hjälp!
Jag har snokat runt överallt och letat och klurat själv och blev sugen på något sånt här som knapp: http://www.ledgiganten.se/touchit-sekundardimmer-for-infallnad.html
Då kunde jag gömma den i tv-möbeln.
Såg att det står 12v dc och leddarna du länkade var 10V DV?
Klurar även på om fjärrstyrt kunde vara något.
Det du länkade var exakt det jag var ute efter från början men nu har jag svävat iväg lite ;)

Men i det stora hela så är det ju faktiskt bara en diskretare eller trådlös knapp jag är ute efter.
Har du nåt tips som passar ihop med ditt kit du tipsat om?
Jag tycker det är så rörigt med alla olika beteckningar.

Tusen tack för hjälpen!
 
Nej jag känner tyvärr inte till någon touchdimmer som passar ihop med mitt förslag. Som du märker är det lite av en djungel då LED-armaturer kan drivas av konstant ström eller konstant spänning, där spänningen kan vara t.ex 12 V DC eller AC eller 230 V AC. Själva LED-chipet ska alltid drivas av en konstant ström så alla andra alternativ med konstant spänning innebär att det finns ett inbyggt drivdon i armaturen. För att garantera dimringen bör man välja LED för konstant ström tillsammans med ett separat drivdon som inbyggd dimmer. Det är vad du bör leta efter, valet är okritiskt. Det går givetvis att få andra kombos att fungera också, men då behöver man i praktiken konkreta råd på modeller som passar ihop.
 
När det står att spottarna ska ha 10v dv?
Är det bara en miss de gjort på tangentbordet när de skulle skriva dc eller finns det nån specialspänning som heter dv?
 
Nej detta funkar inte. Du måste bestämma vilket system du vill ha, konstant ström eller konstant spänning. Den armatur du länkar till skall ha en konstant ström på 500 mA. Det är inte speciellt tydligt, men står en ström angiven för LED-spottar så är det den som gäller. Att de även anger en spänning på 10 V DC (DV är felskrivet) är olyckligt och förvillar enbart. Den får under inga omständigheter drivas med en konstant spänning på 10 V DC (eller högre) för då brinner den upp. Man ska istället se det som att spänningen över armaturen blir ca 10 V DC när den drivs med 500 mA (P=U*I, 5 W = 10 V * 500 mA).

Jag tror utbudet av LED-spottar för konstant spänning 12 V DC är begränsat, om det finns alls. Det du i så fall ska leta efter är halogenarmaturen, närmare bestämt armaturer med G4-sockel där du kan sätta en LED-lampa med G4-stift. Dessa tar 12 V konstant spänning, AC eller DC.

I alla fall av konstant spänning så är dock dimringen en osäker faktor. Du behöver alltså antingen chansa på att en viss kombo funkar eller hoppas på att någon annan här kan peka på en kombo som de har provat. LED för 12 V brukar dock inte vara besvärliga så chansen är god att din länkade PWM-dimmer kommer att fungera utmärkt. Det är betydligt värre med LED för 230 V AC.
 
Om man kör systemet du tipsade om och sedan ansluter denna som knapp inbyggd i möbeln?
Har ingen koll på vilken spänning som skickas till knappen. Är det 230v måste man nog vara noga med inkapsling.
 
Ja, tryckknappen för styrning av dimmerdrivdon har vanligen 230 V så installationen ska göras med omsorg. Om du istället väljer ett vred kopplat till 1-10V-ingången så är det inte lika noga med isolationen, men du behöver fortfarande en strömbrytare för av/på.
 
Det verkade ju som att man slår på den med ett kort tryck väl? På åtetfjädrande knappen.
 
Drivdonen har vanligen två sätt att styras:
- Återfjädrande tryckknapp, vanligen inkopplat på 230 V-systemet. Samma tryckknapp används för tänd/släck och dimring.
- 1-10V som består av en potentiometer. Måste kombineras med en strömbrytare för på/av, vilken är inbyggd i de flesta "1-10V dimmers" som finns genom att man trycker in ratten. 1-10V-kretsen är potentialfri och kan installeras lite som man vill, medan strömbrytare ska bryta ingående fas och alltså är ett 230 V-system. Dessa måste hållas isär, de måste inte samsas i samma "vred".
 
Ja just det.
Hittade en sida i databladet som jag missat.
Nu är jag med.
Knappen jag hittade skulle bli perfekt för ändamålet så nu gäller det att komma på ett idiotsäkert sätt att koppla det.
Då slutar det nog med kittet du tipsade om till slut. Vilken stor hjälp du har varit!
Har små barn och köpt ett renoveringsobjekt utan att haft intresse eller kunnat något om hus tidigare så varje minut man sparar är guld värd! Det tillbringas ju dagar på google varje gång man sysslar med något nytt. Vattenfilter, avlopp, fuktspärr, kakling, tapetsering, lägga golv osv osv. Nu har jag byggt ett badrum och bytt ut allt i tre rum med hjälp av hjälpsamma folk på nätet som dig så snart kanske man blir händig (eller anmäld till arga snickaren ;) )
Stort tack! Uppskattar det mer än du tror. Leds var ju en djungel.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hej igen!
Är inne på sidan och beställer nu.
Fattar inte vad jag behöver för kablar?
Är det kontakter i spottarna? Behöver jag Grenbox?
Går det inte bara att dra en vanlig elkabel i rör från spot till spot(i serie) och sen till drivdonet?
Måste man ha något special?
 
Om vi pratar om ledningssystemet på klenspänningssidan om drivdonet till belysning så finns ingen standard för kablage och kontakter utan varje tillverkare kan ha sina egna. Så häng inte upp dig för mycket på detta då det sällan framgår tydligt i informationen på webben. För LED, köp lite RKUB-kabel och Wago 221 att koppla med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.