Status
Tråden går ej att kommentera.
Hejsan funderar på vilken dimmension man bör välja till ett garage
några förslag ?

Jag skall ha tre fas utag osv. så de kommer krävas lite
 
Med det lilla data du ger så blir det en synnerligen grov gissning men en 4X6+6 ger dig en möjlighet att sätta en egen central i gragaet och sen fördela ut från den
 
EKKJ 4x6+6 lär de nog bli
 
bimbosorken skrev:
EKKJ 4x6+6 lär de nog bli
Eller har du femledar system från centralen så kan du dra en eklk 5G2,5mm2. Inte troligt att du behöver så mycket mer som privatperson.
 
Nä men sätter du 2.5 så måste du väl säkra av den i huvudcentralen och då faller ju fördelen med att segmentera upp installationen. Man bör ju då trycka in en extra jfb i huvudcentralen också. Inte så kul om nått i garaget löser hela huset
 
Men gnistjagarn, hur har vi det med kravet att (under)central ska matas med 6mm2 och hur är det med utlösningsvillkoret. Jag jämför bara med andra trådar på detta forum.

Prototypen
 
prototypen skrev:
Men gnistjagarn, hur har vi det med kravet att (under)central ska matas med 6mm2 och hur är det med utlösningsvillkoret. Jag jämför bara med andra trådar på detta forum.

Prototypen

Han behöver ju ingen central...

Mata allt med samma kabel, uttag och brytare tål oftast 10/16A
 
prototypen skrev:
Men gnistjagarn, hur har vi det med kravet att (under)central ska matas med 6mm2 och hur är det med utlösningsvillkoret. Jag jämför bara med andra trådar på detta forum.

Prototypen
Jag vet att det finns personer som säger att en undercentral alltid skall matas med minst 6mm2. Men detta är bara egna påhittade regler. Läser man vad svensk standard säger (svensk standard, viktigt att skriva detta fler gånger då flera personer länkar till blå boken och gamla föreskrifter som inte gäller idag) så finns det inget som säger att man måste uppfylla dessa villkor. Det som bestämmer vad en kabel kan mata är dess area och hur du avsäkrar. Sedan måste detta självklart överensstämma med utlösningsvillkoret.

Det som en del skriver att man skall ta hänsyn till att centralen skall kunna utökas i framtiden. Visst detta är ju en bra tanke men inget betvingande ( och verkligen inget elsäkerhetstänk bakom). Jag tycker att man skall ha hårda krav på elsäkerheten här i Sverige, men det får inte vara så att elektriker börjar med att tolka på ett sådant sätt att det är helt missvisande, både vad gäller installationssätt och prisnivå. Jag tycker att de PDF:er jag har länkat till i tidigare trådar ger en ganska god bild på vad jag menar. Särskilt den om skyddsledararean, när prisbilden är som den är på koppar idag.

Sedan så tycker jag det bästa är när flera på detta forumet hänvisar till att det skall var säkert för personer, husdjur och egendom. Visst, det är jättebra, men det går inte att hänvisa till detta varje gång frågan ställs på sin spets. Det är kul att folk ifrågasätter, och ska man överbevisa dem så skall man ha konkreta svar och inte bara hänvisa till säkerhet för personer, husdjur och egendom.

Kul det här med el. Både på jobb och fritid ;)
 
S
gnistjagare skrev:
Jag vet att det finns personer som säger att en undercentral alltid skall matas med minst 6mm2. Men detta är bara egna påhittade regler. Läser man vad svensk standard säger (svensk standard, viktigt att skriva detta fler gånger då flera personer länkar till blå boken och gamla föreskrifter som inte gäller idag) så finns det inget som säger att man måste uppfylla dessa villkor.
Jag är en av dom som hävdar att det du säger inte står i Svensk Standard faktiskt står i Svensk Standard, SS 437 01 4x nånting. Att huvudledning till central ska vara 6 kvmm. Sen vet vi ju båda att möjligheten till avsteg från standarden är möjlig men standarden säger 6 kvmm och det oavsett vad dina PDF'er säger och som jag för övrigt tar med en stor nypa salt.
 
sawsaw skrev:
Jag är en av dom som hävdar att det du säger inte står i Svensk Standard faktiskt står i Svensk Standard, SS 437 01 4x nånting. Att huvudledning till central ska vara 6 kvmm. Sen vet vi ju båda att möjligheten till avsteg från standarden är möjlig men standarden säger 6 kvmm och det oavsett vad dina PDF'er säger och som jag för övrigt tar med en stor nypa salt.
Återigen hänvisar du till "nånting". Vad sedan mina PDF säger så är det detta vi räknat på STS ingenjörsutbildning. Läser du igenom dem så ser du att ALLA krav är godkända, och att vi klarar frånkopplingstiderna med råge. Men det kanske är så att det är lättare för vissa att "bara" ta en 6mm2 för enkelhetens skull så man slipper räkna på det. Men det är ju ett otroligt slöseri med koppar, och framför allt kundens pengar.

Du som har behörighet sawsaw, kan väl räkna på de exempel jag har länkat till och sedan beskriva vad det är du tar med än "nypa salt". Det blir mer trovärdigt då än att bara referera till "någonting".
Eller är det så att du inte tål att bli slagen på fingrarna???
 
S
gnistjagare skrev:
Återigen hänvisar du till "nånting". Vad sedan mina PDF säger så är det detta vi räknat på STS ingenjörsutbildning. Läser du igenom dem så ser du att ALLA krav är godkända, och att vi klarar frånkopplingstiderna med råge. Men det kanske är så att det är lättare för vissa att "bara" ta en 6mm2 för enkelhetens skull så man slipper räkna på det. Men det är ju ett otroligt slöseri med koppar, och framför allt kundens pengar.

Du som har behörighet sawsaw, kan väl räkna på de exempel jag har länkat till och sedan beskriva vad det är du tar med än "nypa salt". Det blir mer trovärdigt då än att bara referera till "någonting".
Eller är det så att du inte tål att bli slagen på fingrarna???
Men gnistjagarn! Dina PDF'er hör väl inte hemma på ett forum för husbyggare och hemmapulare? Hur många kronor tjänas in på ett husbygge genom att välja klenare area på skyddsjorden? Vore det en större industri eller höghus så låt det vara ok.

Beträffande dina PDF'er så skulle de kunna vara användbara när man frångår standarden. Gör du utförandet enligt standard så är de inte tillämpliga och de är definitivt ingen regel.
 
sawsaw skrev:
Men gnistjagarn! Dina PDF'er hör väl inte hemma på ett forum för husbyggare och hemmapulare? Hur många kronor tjänas in på ett husbygge genom att välja klenare area på skyddsjorden? Vore det en större industri eller höghus så låt det vara ok.

Beträffande dina PDF'er så skulle de kunna vara användbara när man frångår standarden. Gör du utförandet enligt standard så är de inte tillämpliga och de är definitivt ingen regel.
Återigen så är det ingen skillnad på om det är en industri eller husbyggare, enda skillnaden är storlek på plånbok. Varför skall det slösas med koppar i onödan? Det blir definitivt en ganska stor skillnad i pengar för en privatperson om du drar en 2,5mm2 mot en 6mm2.

Näh, jag tror att det är av okunskap och/eller att det blir enklare om man drar en 6mm2 som matning. Sedan vad gäller industrin så är det däremot mer försvarbart att man drar en högre area, med tanke på att det är större "risk" att det behövs utökas.

Vem har sagt att mina Pdf:er är en regel??
 
Problemet med att gå på 2.5 mm kvarstår ju. Du måste fortfarande in med minst 3 moduler i befintlig central och mer vettigt sju. Dessutom förlorar du möjligheten att köra byggnaderna separat vid underhåll eller renovering.

Därmed är det vettigare att bygga som en separat central och då anser jag att det är för lite att dimensionera för 16A och därmed duger inte 2.5 mm oavsett ev krav på min för en matare då kraftigare än 16A ändå kräver mer än 2.5 mm
 
mats_o skrev:
Problemet med att gå på 2.5 mm kvarstår ju. Du måste fortfarande in med minst 3 moduler i befintlig central och mer vettigt sju. Dessutom förlorar du möjligheten att köra byggnaderna separat vid underhåll eller renovering.

Därmed är det vettigare att bygga som en separat central och då anser jag att det är för lite att dimensionera för 16A och därmed duger inte 2.5 mm oavsett ev krav på min för en matare då kraftigare än 16A ändå kräver mer än 2.5 mm

Absolut!

De sträckor vi talar om i en privatbostad gör inga fantasipriser pga 6mm2 kabel.
Fördelarna med separata centraler (och JFB) är ju helt överlägset.
Vem vet vad som ska köras i garaget i framtiden?
 
sträckan jag skall dran den är ca 30m så de blir en slant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.