Hello!

Har beställt lite grejjer och eventuellt gjort en felbeställning, men ja tänkte fråga här först om man kan koppla på något annat vis än jag tänkt eller om man måste beställa andra saker.

Dessa saker har jag:

8st LED spottar, 3W. Dimbara.
1st SLT30 trafo.
1st KZQ-5 LED dimmer.
1st Nexa WDR-1 mottagare
1st Nexa WT-1 väggsändare

Hade tänkt att koppla som bifogat schema först, men nu verkar det ju som att KZQ-5'an vill ha en 1-10v styrning för dimmring, och att man skall ha en 1-10v dimmer till detta ist för den Nexa-lösning jag har. Frågan är ju om man kan använda Nexan ändå för att styra på något annat vis? Kanske Dimma trafon direkt, men jag hittar inga uppgifter på nätet ifall detta skall vara mjöligt. Någon som har några bra ideer att komma med?

Hade ju kunnat köra med en Eljo Trend 1-10v dimmer, men jag valde Nexan för att slippa dra massa ny kabel från väggbrytaren.
 
  • Skärmavbild 2011-09-08 kl. 11.22.18.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ullberg
Jag tror tyvärr du köpt lite fel.

Jag kör samma uppsättning (SLT + KZQ) till mina LED men med en 1-10v dimmer.

- SLTn ska inte dimras driekt, har inte provat själv (så 100% kan jag ju inte vara) men den är inte gjord för det så jag tror att något kommer paja om du gör så.

- Om jag minns det rätt tillåter inte KZQ att köra potentialfri brytning för att ändra dimmerstyrka (en del dimbara drivdon, ex. Jolly, har det som alternativ).

- Däremot tillåter KZQn att man ersätter 1-10v med en resistans, typ vridpotentiometer, eller rättare sagt, det levereras monterat på KZQn. Detta kombinerat med en helt vanlig brytning av fas ger önskad effekt men då får du dimra på ett ställe och bryta på ett annat (två saker som förståss kan sitta intill varandra men när det gäller dimringen får du hålla dig till så långt du kan dra sladd från KZQn

/U

EDIT: ett alternativ är förstås att byta ut SLT+KZQ mot en Jolly (givet att den är kompatibel men Jollyn tar alla eller åtminstone i princip alla typer av LED så det ska nog gå bra)
 
Men enklast vore då kanske att köra på Eljo Trends 1-10 dimmer och skita i Nexan, osså får jag leva med att det blir lite kabeldragning :)
 
ullberg
Ja det är ju kanske den bästa lösningen.

Och som tillägg på min förra edit så kanske jag ska säga att jag inte provat att köra jollyns potentialfria dim-ingång via Nexa (kör KNX själv) men i grunden ser jag inte varför det inte skulle funka (och i så fall med bara en brytarutgång)

/U
 
Hej,

Väcker liv i den här tråden, här läste jag något och förstog det. Eller jag tror det iaf.

Nu till mitt problem. Jag gillar de här och vill ha 4 av dem i mitt badrum.
http://www.aliexpress.com/store/902...ip-embeded-square-ceiling-LED-grid-light.html

De har drivdon vid varje lampa. Finns det någon möjlighet att dimma dessa genom att använda det existerande drivdonet?

Jag inser att det går att ta bort drivdonet och köpa ett nytt drivdon till alla. Det blir nog den snyggaste lösningen men de känns dumt på så dyra lampor...

Jag ser att jolly maxi tar 36W 500mA - då måste jag altså ha två st. Eller finns det andra lösningar?
 
Inte svar på vad du frågar, men OBS att du köper själv från Kina och du har ingen som helst garanti på att t.ex. ett CE-märke faktiskt betyder att varan uppfyller CE-kraven.

Det kan kanske vara en bra idé att byta drivdonen mot "EU-köpta" drivdon ifall du inte är kunnig nog att avgöra om drivdonen verkar klara CE-kraven framförallt med avseende på elsäkerhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.