Hej sett på forumet flera som funderat kring detta men tråden otydlig för mig.
Enkel fråga kan jag få drivdonet att dimma med denna koppling utan att dra en till tråd då det är stopp i rören.

Så här är det kopplat idag.

Tacksam för hjälp.
 
  • Öppen ljusströmbrytare med kopplade blå och bruna kablar på vägg, rör syns i hålrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkoppling med drivdon och kablar i takarmatur för belysningsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bör gå, ifall strömbrytaren och dimmerpuck är matad från samma kopplingsdosa.
Tändtråden från strömbrytaren flyttas helt enkelt till PUSH-ingången.
Sedan drar man en fast fas från kopplingsdosan till L.

Det innebär att dimmern alltid är spänningssatt, så det är bra om belysningen ligger på en grupp som enkelt kan brytas vid behov, byte eller fel på dimmern som gör att man vill koppla ifrån den.
 
Hur är bef. brytare kopplad, bryter den matningen till drivdonet?
Det kokar ner till att väggbrytaren ska lämna en spänningspuls på push-ingången på drivdonet för att dimning och till/från ska ska kunna ske.
Drivdonet ska vara konstant spänningssatt.
 
Jag har inga mer kablar i kopplingsdosan.
Kablarna sitter stenhårt fast.

Det går således inte att bara flytta fas kabeln och sätta den på Pusch L.

splitta fas med en wago?
 
Då får du visa oss mer hur det ser ut.
Det är väl inte så att man har blandat FK för 230 V med klenspänningsledarna i samma rör? Dessa ser inte ut att vara klassade för 230 V.
Redan det som syns på bild kan sägas vara felaktigt då det knappast går att mula in allting och hålla isär de två sidorna.
 
Den nedre brytaren styr fönsterspottarna.
 
  • Öppen vägginstallation av elektrisk väggströmbrytare med synliga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elektrisk dosa med trådar för en strömbrytare som styr belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eldosa i vägg med synliga kablar, eventuellt för installationsändamål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen installationsdosa i vägg med synliga elektriska kablar och märkning för brytare som styr fönsterspottar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttagsdosa med färgkodade elektriska kablar mot en grön bakgrund vid en vitmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är alltså stopp mellan kopplingsdosan (som inte är på någon bild) och den dosa på bild som pucken sitter i?
De ska inte kunna blir tvärstopp med endast tre ledare, så någonting har hänt som kanske behöver åtgärdas, t.ex en skruv genom slangen. Man kan försöka trycka i en dragfjäder från båda håll och se var det tar stopp.

Sedan är det som sagt en liten utmaning att hålla isär primär- och sekundärsidan i dosan med pucken. Det kan också lösas med isolerslang över klenspänningsledarna.

Vad vet du om den övre strömbrytaren på bild? Ingår den i en trappkoppling på samma grupp, så att det är två mellantrådar och en tändtråd vi ser på bilden?
 
Känns som jag får ta hit en elektriker. Något enkelt blev krångligt
Detta ormbo vill jag inte pilla med...
 
  • Rörigt elinstallationsskrin med överlappande kablar och anslutningshättor i en väggöppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.