Har funderat av och till på att bygga ett eget radiator system i stugan.
Min bakgrund är svetsare/plåtslagare/elektriker så jag har inte tummen mitt i handen och har ca 25 års byggarbetsplats vana (inte längre)

Tänkte bygga en radiatorkrets i min stuga på landet.. ett ganska stort hus på 180 m2
och 20m2 källare. Plankvägg med pärlspånt dåligt isolerat i väggarna.
Men numera vinds isolerat och med värmepump (luft/luft)

Min "krets" startar med en elpanna på 13 kw anslutning 1.1/4 tum efter en cirkulationspump.

Jag behöver dela av i 3 separata kretsar efter det. tänkte använda blå rör och svarta delar fram till radiator stick. radiatorsticken i lödd koppar + ev klämring

i en del av huset finns ett rum på 36m2 med 4 stora fönster idagsläget 4 st 1200w radiatorer under resp fönster.. Fråga 1 vad behöver jag för matarkrets till 4 liknande radiatorer (plus en liten på 800w) räcker det med matning 20 invändigt till alla fem?
totalt 5.6 kw min ide 22mm koppar alt motsvarande inner diam i "blått"


krets 2 radiator 1 600w 2=800w 3=1200w 4 = 1000w tot 3.6kw i dagsläget vilken dimention på rören för denna krets (samma dim till slutet av kretsen) avstick 12-15 till radiatorer. min ide 18mm koppar eller motsvarande i blått


krets 3 1000w + 1000+1000 + 1200 tot 4.2kwdimention på den kretsen?

18mm koppar..

Kan det funka ok eller kan jag gå ner ytligare i dimention ?


Färdelningen är byggnads teknisk med minsta rördragning och minsta "besvär"/ snyggast
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.