Halloj
Jag har precis fått en ny imkanal dragen från köket och upp genom kattvind och ut. Dimensionen på denna är 125 mm. Min fläkt, en siemensfläkt har en dimension på 150 mm. Till fläkten fanns det en liten plastkåpa som skall fungera som någon form av dimensionsändring från 150 till 120 mm. Denna plastkåpa har ingen form av gummitätning eller liknande vilket gör att det inte blir tätt mellan fläkten och denna plastkåpa, hur löser man det? sen till problem två. jag måste ju på något sätt kunna ansluta denna plastkåpa till min imkanal. innerdiametern på plastkåpan är ca 11,4 cm och ytterdiametern är 11,9 cm. jag kan inte någonstans hitta någon muff eller nippel som passar för detta. Det känns inte som om detta kan vara ett unikt problem så jag undrar hur andra har löst detta. Jag hade en sotare här idag och han sa att han sett "andra" bara använda silvertejp. känns inte riktigt korrekt. Snälla, är det någon som har någon bra idé för hur jag skall få dessa delar att passa ihop och bli så täta de behöver vara.
 
Kolla på en ventilationsfirma, dom brukar ha förminskningar med gummitätningar, så gjorde iaf jag =)
 
Man brukar ha en flexibel slang första biten från fläkten. Den tätar man med slanglämmor.
 
För övrigt, så är detta faktiskt det som silvertejpen är framtagen för, att täta ventilationskanaler.
 
Till saken hör också att jag skulle behöva någonting som kunde sättas utanpå fläkten men inuti imkanalen. Längst upp i fläkten så sitter kallrasskyddet som måste kunna öppna sig uppåt så det går inte skarva invändigt. Vad tror nu om det här. min imkanal består av en flexibel slang som längst ned har som ett oflexibelt mettalband (antar att det är för att man skall på med muff eller nippel där) som avslutning. Om man klipper bort den lilla avslutningen så bör jag kunna tvinga ihop slangen utanpå min dimensionsändring av plast så att det blir tätt, får väl använda mig av slangklämma för detta. i andra änden (mot fläkten) tar jag en gummilist från en nippel och sätter mellan fläkten och min dimensionsändringspryl så att det blir tätare mellan dem och sen på med silvertejp ovanpå så att dimensionsändringsprylen håller sig på plats. vad tror ni om det. frågan är om man kan få någonting tätt med bara slangklämmor eller om det faktiskt förutsätter att man har någon form av gummitätning mellan materialen man klämmer ihop, vad tror ni?
 
Om anslutningen på fläkten är 160 mm, vilket den troligen är, så finns det dimensionsförändringar att köpa. Om den verkligen skulle vara 150 mm (försvann väl från marknaden på 60-talet?) så har det i alla fall funnits dimar för 150-160 men jag har inte sett några det senaste ... ;-) En lokal plåtslagare kan givetvis tillverka en åt dig men det blir nog utan packning i 150-änden.
 
  • Gilla
Mrvankiva
  • Laddar…
Allium skrev:
Om anslutningen på fläkten är 160 mm, vilket den troligen är, så finns det dimensionsförändringar att köpa. Om den verkligen skulle vara 150 mm (försvann väl från marknaden på 60-talet?)
Det verkar som att man i övriga Europa forfarande kör på 150mm kanaler. Bosch och Siemensfläktar har 150mm, går du in på tex tyska webshopar med vent grejer så är det 150mm som gäller, och 160mm verkar inte existera... Nu har jag inte kollat av alla sidor osv men där jag varit in finns bara 150mm.
 
Hittade en dimensionsförändring från 150 till 125 och satte dit den på 125-röret och sedan en flexslang 160 mm som jag klämde ihop med slangklämmor, verkar bli tätt.
 
Lyfter en gammal tråd.
Har köpt flexslang i aluminium och har precis samma problem. Skulle behöva en övergång som är invändigt 150mm till och som passar till en flexslang som är 125mm.
Några tips?
 
Om jag skulle sätta en 150mm flexrör på köksfläkten och sätta en dimensionsnibbel 150/125 på röret för imkanalen som sitter i övre ändan på väggskåpet.
Kan det ge några problem vad gäller ljudnivå?
Enligt vår snickare så skall man inte göra så.
Kan han verkligen ha rätt i det?
 
Stickan56
L lordi skrev:
För övrigt, så är detta faktiskt det som silvertejpen är framtagen för, att täta ventilationskanaler.
Gammal tråd blir som ny.
Silvertejpen, även kallad gaffatejp eller vävtejp, utvecklades 1942 av firman Johnson & Johnson för amerikanska armén. Den starka vävtejpen var avsedd för försegling av ammunitionslådor för att utestänga fukt.

Stickan
 
Gammal tråd men problemet är det samma, utloppet från fläkt 150 och om jag rätar ut modifieringarna som någon gjort med plåtsax så borde jag kunna få in en 160 anslutning på insidan. Letar efter ett lämpligt rör att köpa. Utmaningen är att centrum är förskutet 5 cm och det går åt lite höjd för sidoförskutningen och att reduktionen inte säkert får plats. Den gamla slangen var modifierad och den har jag naturligtvis slängt.

Planen var att byta hela imkanalen men när jag sprang på eterniten så pausade jag där.
 
  • Installation av ventilationssystem, väggfläkt utan röranslutning, varningsetikett, otillräcklig montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Får du inte dit en liten stump Ø160 slang godkänd för imkanal? Den borde går att dra åt med en slangklämma.
 
  • Gilla
Engar
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.