Hej, jag är på gång att bygga ett mellanbjälklag i stål närmare bestämt VKR (rektangulär hålprofil) som skall vitmålas och beläggas med bland annat glas.

5 x 5 meter med upplag på 3 sidor och inga bärande mellanväggar vare sig över eller under.
3 sidor för att det går en trappuppgång längs 4e väggen.

(De verkliga måtten är något minder med ett max mått på 4,8 samt rombformat men har rundat uppåt för enkelhetens skull)

Har gjort en simpel beräkning men är bara en amatör

Tänker mig att det får inte var underdimensionerat pga allt glas samt det får visuellt inte se för klent ut.

Kom fram till att med
VKR 140x70x5 S355J2H och en punktlast på (fall 4) 1000N blir nedböj ~9 mm

Dock är jag osäker på om jag tagit i för lite när det gäller vikten (kraften).
Balkarna kommer att ha cc på ca 1000mm

Någon som spontant kan säga "Ja det är överdimensionerat och kommer att funka fint"
Eller någon annan rekommendation kanske?
 
En balk behöver upplag i ändarna, ett bjälklag med balkar kan inte bäras upp på 3 sidor.
Då blir det en kraftig balk som bär upp alla de andra på sidan mot trappan, men det är ju bättre du lägger balkar utmed trappan så har de upplag på två sidor.

Känns spontant att 140mm 5mm på 5 meter fritt upplagd är klent och att du kommer få större nedböjning än 9 mm.
Ska du lägga glas som golv? vad väger glaset? ska personer sen gå på detta? möbler.
normalt räknar man ut en balk med alla krafter samt upplagsreaktioner för att får fram nedböjning.
Du har bunden last (balk, golv) fri last (personer, möbler). stoppar man in alla dessa i lite olika formler så får du fram resultat både för vad upplagen ska klara och hur stora de bör vara samt nedböjning.

Detta är för svårt att svara på då det inte finns en skiss, ritning att förhålla sig till.
 
Jag tycker att 1000N verkar lite. När man dimensionerar ett golv eller motsvarande så brukar man utöver egenvikt ha en jämnt utbredd last och en punktkraft på värsta stället. Jag kommer inte ihåg hur stora lasterna är men det är i storleksordning 1000 N/m2 och 1500 N punktlast. Sen ska jag lasterna viktas med olika säkerhetsfaktorer eller partialkoefficienter. Det här utvärderas mot kollaps och max nedböjning. Jag har aldrig räknat på hus, så jag vet inte exakt vad som gäller. Jag har bara använt delar av Eurocode för säkerhetsverifiering av maskiner. Men min känsla är att 1000N är för lite.
 
  • Gilla
Lassebo
  • Laddar…
En VKR 140x70x5 på c/c 600 mm och 5 m spännvidd böjer ner L/300 vid en utbredd last på drygt 3 kN/kvm, vilket väl är OK. Svikten blir däremot för stor med den dimensionen. Jag föreslår VKR 160x90x5 istället. Sedan är frågan vad glaset tål i form av rörelser?
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
En VKR 140x70x5 på c/c 600 mm och 5 m spännvidd böjer ner L/300 vid en utbredd last på drygt 3 kN/kvm, vilket väl är OK. Svikten blir däremot för stor med den dimensionen. Jag föreslår VKR 160x90x5 istället. Sedan är frågan vad glaset tål i form av rörelser?
Vad använder du för kriterium för svikten? Jag är nyfiken och har alltid undrat hur man ska utvärdera det. Nedböjningskriteriet, L/250 om jag minns rätt, tycker jag är rätt skumt och tämligen intetsägande. Jag förstår inte varför man ska relatera nedböjningen till spannet.
 
pjapen pjapen skrev:
En balk behöver upplag i ändarna, ett bjälklag med balkar kan inte bäras upp på 3 sidor.
Då blir det en kraftig balk som bär upp alla de andra på sidan mot trappan, men det är ju bättre du lägger balkar utmed trappan så har de upplag på två sidor.

Känns spontant att 140mm 5mm på 5 meter fritt upplagd är klent och att du kommer få större nedböjning än 9 mm.
Ska du lägga glas som golv? vad väger glaset? ska personer sen gå på detta? möbler.
normalt räknar man ut en balk med alla krafter samt upplagsreaktioner för att får fram nedböjning.
Du har bunden last (balk, golv) fri last (personer, möbler). stoppar man in alla dessa i lite olika formler så får du fram resultat både för vad upplagen ska klara och hur stora de bör vara samt nedböjning.

Detta är för svårt att svara på då det inte finns en skiss, ritning att förhålla sig till.
pjapen pjapen skrev:
En balk behöver upplag i ändarna, ett bjälklag med balkar kan inte bäras upp på 3 sidor.
Då blir det en kraftig balk som bär upp alla de andra på sidan mot trappan, men det är ju bättre du lägger balkar utmed trappan så har de upplag på två sidor.

Känns spontant att 140mm 5mm på 5 meter fritt upplagd är klent och att du kommer få större nedböjning än 9 mm.
Ska du lägga glas som golv? vad väger glaset? ska personer sen gå på detta? möbler.
normalt räknar man ut en balk med alla krafter samt upplagsreaktioner för att får fram nedböjning.
Du har bunden last (balk, golv) fri last (personer, möbler). stoppar man in alla dessa i lite olika formler så får du fram resultat både för vad upplagen ska klara och hur stora de bör vara samt nedböjning.

Detta är för svårt att svara på då det inte finns en skiss, ritning att förhålla sig till.
pjapen pjapen skrev:
En balk behöver upplag i ändarna, ett bjälklag med balkar kan inte bäras upp på 3 sidor.
Då blir det en kraftig balk som bär upp alla de andra på sidan mot trappan, men det är ju bättre du lägger balkar utmed trappan så har de upplag på två sidor.

Känns spontant att 140mm 5mm på 5 meter fritt upplagd är klent och att du kommer få större nedböjning än 9 mm.
Ska du lägga glas som golv? vad väger glaset? ska personer sen gå på detta? möbler.
normalt räknar man ut en balk med alla krafter samt upplagsreaktioner för att får fram nedböjning.
Du har bunden last (balk, golv) fri last (personer, möbler). stoppar man in alla dessa i lite olika formler så får du fram resultat både för vad upplagen ska klara och hur stora de bör vara samt nedböjning.

Detta är för svårt att svara på då det inte finns en skiss, ritning att förhålla sig till.
pjapen pjapen skrev:
En balk behöver upplag i ändarna, ett bjälklag med balkar kan inte bäras upp på 3 sidor.
Då blir det en kraftig balk som bär upp alla de andra på sidan mot trappan, men det är ju bättre du lägger balkar utmed trappan så har de upplag på två sidor.

Känns spontant att 140mm 5mm på 5 meter fritt upplagd är klent och att du kommer få större nedböjning än 9 mm.
Ska du lägga glas som golv? vad väger glaset? ska personer sen gå på detta? möbler.
normalt räknar man ut en balk med alla krafter samt upplagsreaktioner för att får fram nedböjning.
Du har bunden last (balk, golv) fri last (personer, möbler). stoppar man in alla dessa i lite olika formler så får du fram resultat både för vad upplagen ska klara och hur stora de bör vara samt nedböjning.

Detta är för svårt att svara på då det inte finns en skiss, ritning att förhålla sig till.
Hej Pjapen, ja du har rätt. Det är bara upplag på två sidor som är intressant. Att det också finns en vägg på en sida samt en trappuppgång på andra är helt ointressant.

Ok, jag googlade lite snabbt och hittade inte någon normalast för mellanbjälklag, men såg att 3000 ofta används med ytterligare belastning som vägg mm, men här finns ingen vägg.
Men jag inser att jag bör alltså ta med utbred last i kombinationen med punkt.
Tänkte att punktlast är värsta fallet och borde vara nog om man tar i ordentligt.
Blir väl bakläxa på det.
Tack för input :)
 
J justusandersson skrev:
En VKR 140x70x5 på c/c 600 mm och 5 m spännvidd böjer ner L/300 vid en utbredd last på drygt 3 kN/kvm, vilket väl är OK. Svikten blir däremot för stor med den dimensionen. Jag föreslår VKR 160x90x5 istället. Sedan är frågan vad glaset tål i form av rörelser?
Låter vettigt, och ja möjligt att jag får gå upp ytterligare någon dimension.
Tack! :)
 
hlph hlph skrev:
Jag tycker att 1000N verkar lite. När man dimensionerar ett golv eller motsvarande så brukar man utöver egenvikt ha en jämnt utbredd last och en punktkraft på värsta stället. Jag kommer inte ihåg hur stora lasterna är men det är i storleksordning 1000 N/m2 och 1500 N punktlast. Sen ska jag lasterna viktas med olika säkerhetsfaktorer eller partialkoefficienter. Det här utvärderas mot kollaps och max nedböjning. Jag har aldrig räknat på hus, så jag vet inte exakt vad som gäller. Jag har bara använt delar av Eurocode för säkerhetsverifiering av maskiner. Men min känsla är att 1000N är för lite.
Ok, ja det är nog för lite som du säger. Får lägga på kraft och öka i storlek.
Tack :)
 

Bästa svaret

Jag utgår från att en punktlast på 1 kN inte ska orsaka en större nedböjning än 1,5 mm oberoende av spännvidden. Sedan får man försöka uppskatta hur stor del av punktlasten som drabbar intilliggande balkar, beroende på konstruktion. Nedböjning som en andel av spännvidden har funnits med i svenska normer sedan BABS 46, med lite olika värden och beräkningssätt. Det kunskapsmässiga underlaget för det kan nog ifrågasättas. Liksom 4,5 m till tomtgräns som är en rest från Byggnadsstadgan för Rikets städer från (§34).
 
  • Gilla
Granngubben
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag utgår från att en punktlast på 1 kN inte ska orsaka en större nedböjning än 1,5 mm oberoende av spännvidden. Sedan får man försöka uppskatta hur stor del av punktlasten som drabbar intilliggande balkar, beroende på konstruktion. Nedböjning som en andel av spännvidden har funnits med i svenska normer sedan BABS 46, med lite olika värden och beräkningssätt. Det kunskapsmässiga underlaget för det kan nog ifrågasättas. Liksom 4,5 m till tomtgräns som är en rest från Byggnadsstadgan för Rikets städer från (§34).
Intressant! Jag har ingen erfarenhet av att räkna på hus eller bjälklag, men det händer (med några års mellanrum) att jag räknar på plattformar på maskiner. Frågan har kommit upp om just svikt och har inte hittat några riktlinjer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.