Hej!
Har precis beställt material till min pergola men fick lite kalla fötter om jag kalkylerat rätt gällande bärigheten i takbjälkarna.
Pelarna kommer vara 115x115 i limträ, 5 st.
Takbjälkarna är 45x195 mm, 2 st i varje pelare (totalt 10 st)
Jag kommer fästa takbjälkarna i en bärlina som sitter monterad med franska skruv i huset.
Som "tak" kommer jag ha 45x70x4000 mm reglar, totalt 60 st (ca 500 kg totalt).
Fri längd på takbjälkarna är 3800 mm, dessa fäster jag med två gängstänger M16 8,8 i varje pelare.
Det bör inte vara något problem för dessa takbjälkar va?
Se bild för hur konstruktionen kommer se ut. På bilden är det bara 4 pelare dock.

Trevlig kväll!
 
  • 3D-ritning av en pergola med fyra limträpelare och horisontella takbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har någon kommentar kring detta?
 
takbjälkarna bör inte vara några problem.
Använd träguiden så får du lite input från tabeller etc .
Kommer snön att kunna lägga sig på taket eller ramla igenom?
 
fgo fgo skrev:
takbjälkarna bör inte vara några problem.
Använd träguiden så får du lite input från tabeller etc .
Kommer snön att kunna lägga sig på taket eller ramla igenom?
Tack för svaret. Skönt att höra.
Ja, vi kommer lägga plexiglas på så man kan sitta där vid regn.
Kommer det mycket snö får jag knuffa bort det men som i vintras kom det ju knappt en snöflinga..så det löser jag.
 
  • Gilla
Sorken50
  • Laddar…
Jag kan tycka att taket 45x70 känns lite klent på 2 meters spännvidd. Om du bör där det kommer mycket snö.
 
blir det inte 1500 med 5 pelare?
 
Ja precis, det är ju 4 pelare på bilden.
 
Ditt tak ligger väl också väldigt tätt så det är nog ingen fara att det inte håller.
 
Jo, det är totalt 5 st pelare men bara 4 st på bilden eftersom att det var den färdiga bild jag hade just då.

Det kommer ligga plexi som sagt och det är ju inte märkvärdigt tungt. 45x70 reglarna kommer ligga tätt så den biten är jag inte orolig över. Det var mest de bärande 45x195 jag tänkte på.

Trevlig kväll och tack för svaren.
 
Hej.

Söker lite tips för en liknande konstruktion. Vill ha en bredd på 5 meter och ett djup på 3.75 meter.

Men vill bara ha 4 stolpar. Ena långsidan ska fästas i garaget.

Vilken materialdimention bör jag satsa på?

Skulle även vilja ha nåt slang reglerbart tak typ markis i skenor. Det kan vara ett eller 2 delat tak.

Frågor
- Tips på var man ska vända sig för att få till ett tak?
- dimensioner? Limträ förstår jag men inte hur grovt.
- ska man ha stopskor på trallen eller öppna upp och ställa på bärlagret under. 50 cm utgrävt med zingel på.

Tack på förhand.
 
Micro553 Micro553 skrev:
Hej.

Söker lite tips för en liknande konstruktion. Vill ha en bredd på 5 meter och ett djup på 3.75 meter.

Men vill bara ha 4 stolpar. Ena långsidan ska fästas i garaget.

Vilken materialdimention bör jag satsa på?

Skulle även vilja ha nåt slang reglerbart tak typ markis i skenor. Det kan vara ett eller 2 delat tak.

Frågor
- Tips på var man ska vända sig för att få till ett tak?
- dimensioner? Limträ förstår jag men inte hur grovt.
- ska man ha stopskor på trallen eller öppna upp och ställa på bärlagret under. 50 cm utgrävt med zingel på.

Tack på förhand.
Jag efterfrågar något väldigt likt dig där jag tänkt bygga ett pergolatak som skall vara 8x5,2 meter däremot så tänkte jag se om jag kan klara mig på 6 eller 8 stolpar utan att behöva sätta bärande stolpar "mitt i utrymmet". Då det aldrig kommer ligga någon snö på detta tak så tänker jag att det inte borde vara några större problem men jag hittar ingen som helst guide som kan hjälpa mig räkna på spännvidd.

Finns det någon som kan svara på om jag behöver 6 eller 8st pelare (115x115) sen tänker jag mig lägga cirka 15 limmträbalkar (42x180 detta blir 330kg vikt fördelat på dessa 6/8 pelare) . Låter detta vettigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.