M
Tjena!

Ytterligare en tråd om dimensionering!

Håller idag på och ritar upp mitt system i Rettig Calculator (gamla Purmo Master) då jag tänkt vidareutveckla systemet.

Har idag fyra 20mm golvvärmeslingorna som är 49/60/30/65m långa.

Jag har 22mm på framledningsstam och retur, kopplat via en fördelare.
28mm mellan inne- och utedel.

Allt enligt installationsboken för pumpen (IVT Optima med 290a/w).

När jag nu räknar i programmet så visar det sig att 22mm inte ens klarar mina fyra slingor. Ca 135L/h/slinga

Då har jag googlat mig tokig och kommit fram till följande frågor:

1) Pumpen har 22mm anslutning mot värmesystemet. Enligt användare på värmepumpsforum så gör det inget att det bara är 22mm internt i pannan, man får ändå samma effekt gällande liter per timme om man kopplar 28mm på den. Stämmer det? Hur stora rör kan man hänga på i så fall?

2) IVT säger att pannan kan leverera 2000L/h i manualen. Hur går det ihop när programmet säger att 22mm inte kan leverera 500L/h ens?

Tack så länge!
 
M
Och jag kan tillägga att det är cirk-pumpen på framledningen som har 22mm anslutning ut mot värmesystemet.
 
Det är ju bara en fråga om hur mycket pumparbete du vill lägga på rörsträckan till att börja med, sen blir man givetvis begränsad uppåt när hastigheten blir för stor och ger först oljud sen sliter ut rören. Men att mata ett flöde i häradet 1000-1500 l/h ska inte vara något problem ur de aspekterna och med rimliga tryckfall.

Vad är det du ser som skulle begränsa dig här?
 
M
GK100 skrev:
Det är ju bara en fråga om hur mycket pumparbete du vill lägga på rörsträckan till att börja med, sen blir man givetvis begränsad uppåt när hastigheten blir för stor och ger först oljud sen sliter ut rören. Men att mata ett flöde i häradet 1000-1500 l/h ska inte vara något problem ur de aspekterna och med rimliga tryckfall.

Vad är det du ser som skulle begränsa dig här?
Nja alltså - just gällande dimensionen, så vill jag gärna se stammen som en enda stor slinga där minsta röret ger själva begränsningen. Lite som när motorvägen går från trefiliga till enfiligt så blir den enfiliga delen flaskhalsen. Men det verkar man ju kunna kompensera lite för med hjälp av tryck i VVS-sammanhang?

Det enda som egentligen begränsar mig är att programmet säger att jag hamnar på över 100Pa/m vilket sägs vara en rekommenderad gräns som man inte gärna ska överstiga enligt de bevandrade.
 
Det beror ju på hur många meter du har där då och vilket tryck du ska ha över slingorna vid fördelaren eller har du pump där också? En normal liten pump ger tryckuppsättning på 40000-60000 Pa så om sträckan inte är så lång gör det inget om du får betydligt högre tryckfall per meter.
 
M
Jag tror att jag har 9-11m per rör mellan fördelare och panna. Är det jag räknat på i programmet.

Kan hända att jag använt programmet fel också, har ritat ut golvvärmen som 20mm PEX och som en generell enhet med 135L/h.

Gör ingen skillnad om jag sänker stammen till 3m så tror inte att längden är jättelånga i sammanhanget.
 
M
Har förresten bara pump vid pannan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.