tommib
Jag ska montera en vinsch ovan min källarlucka och funderar på hur det ska göras på bästa sätt. Vinschen är en billig historia från Hornbach, den har medföljande fästen som verkar rymma ett 50 mm stålrör.

Jag har en regelvägg på ena sidan, 70x45 med OSB+gips på bägge sidorna. Där fästet för röret är tänkt att hamna är det förstärkt med tre reglar i bredd, som en stolpe. På andra sidan är det lättbetong, kvalitet "sådär".

Min tanke var att göra väggfästen av regel, 45x95 som jackas ur på ovansidan, lagom mycket, och fästs in i väggen med rejäla skruv, typ 8x80 eller så. Tänkte göra fästet ca 200 mm brett längs med väggen och röret läggs alltså på dessa fästen. Tänkte sätta tre skruv per fäste.

Frågan är, kommer detta fungera? Tänkt belastning är ca 300 kg som mest (maxlast för vinschen är 250 kg, plus egenvikt för rör och vinsch, plus lite till). Upplaget för röret blir alltså ca 40 mm (måste ha lite marginal till väggen så att röret går att lägga upp.

Andra frågan är, måste jag ha 50 mm runt stålrör eller kan jag använda fyrkantsrör typ 40x30 (som är lätt att få tag på billigt). Röret skulle då stå på högkant.

Jag vet att detta går att räkna på men jag orkar inte lära mig ännu en sak just för tillfället, så jag chansar på att någon vänlig själ vet direkt hur man ska mata in detta i något program de har tillgängligt.
 
tommib tommib skrev:
Andra frågan är, måste jag ha 50 mm runt stålrör eller kan jag använda fyrkantsrör typ 40x30 (som är lätt att få tag på billigt). Röret skulle då stå på högkant.
För att kunna räkna på själva röret är spännvidden (rörets längd) avgörande. Hur långt är det mellan väggarna?
 
tommib
Aha, jag glömde visst skriva det.

1500 mm, give or take någon decimeter. Vinschen kommer monteras lite asymmetriskt, kanske 100 mm från mittpunkten.
 
Nästan allt du kan köpa kommer att funka. Jag föreslår VKR 3x50x50. Det är ju lättare att hantera med ett kvadratiskt tvärsnitt (än ett runt). Fästena kommer att räcka till.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ok, tack. Ska försöka hitta någonstans att köpa det då. Har hittat Stena stål i Spånga som säljer till privatperson men skulle hellre ta något i Söderort.

Någon som har några tips på ställen att handla? Som helst inte vill ha 1500 kr för röret....
 
tommib
Kollade på just det röret host RR men hos dem liksom hos många andra så blir fraktkostnaden orimlig när man inte kan hämta röret på plats. Har också kollat på Thomann efter trussrör men de är i aluminium och även där blir frakten för dyr i proportion till röret.

Hittade en lokal firma relativt nära och slängde iväg ett mail, får se vad de svarar. Min erfarenhet är tyvärr att när man kommer som privatperson och ska handla så små mängder får man antingen vänta på svar eller så får man inget.
 
Där jag bor kan man gå in i vilken järnaffär som helst och köpa detta. Kostar obetydligt med pengar. Måste rimligen finnas i Stockholmsområdet. Man bör upp i 2 tumsrör för att det inte ska svikta för mycket, även om det inte går sönder.
 

Bästa svaret

tommib tommib skrev:
Andra frågan är, måste jag ha 50 mm runt stålrör eller kan jag använda fyrkantsrör typ 40x30 (som är lätt att få tag på billigt). Röret skulle då stå på högkant.
Nu är jag lite ringrostig på beräkningarna, men med hjälp av mina gamla formelsamlingar kom jag fram till att du INTE ska hänga 300 kg i ett 1,5 m långt 40x30x1,5-rör (det billiga du länkade till). Med punktlast 3000 N mitt på så får jag en böjspänning på 489 N/mm^2, vilket mycket väl kan överstiga hållfastheten på stålet -- och då har jag struntat i skjuvspänningen. (Jag räknade med böjmotstånd på 2301 mm^3 om nu någon vill kolla mina beräkningar.) Nedböjningen fick jag till 22 mm.

Det VKR 50x50x3,2 som föreslogs har ett böjmotstånd på cirka 8600 mm^3 och är alltså fyra+ gånger bättre: Böjspänning cirka 130 N/mm^2, vilket är lugnt. Nedböjning under 5 mm.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
tommib
Tackar!

VKR 50x50x3 it is then. Synd att vara dumsnål här. Det värsta är om jag måste beställa online, frakten är dubbelt så dyr som själva röret.

Jag tror att 300 kg är högt räknat. Det tyngsta jag tror att jag kommer lyfta ner nu är värmepumpen och den väger 240 kg, men det är som sagt dumt att vara dumsnål. Kanske skulle köpt en kralligare vinsch också men det kändes inte rimligt när jag stod där. Min förhoppning är att jag ska kunna bygga in den i en liten låda i taket så att den kan sitta där hela tiden, men vi får väl se vad frugan säger.
 
Aj då. Avgiften för långgods var ny för mig. Rinkaby har förr varit en pålitlig källa för stålrör till ok pris när de hade en enhetsavgift för order och frakt, oavsett vad man beställde.

Men valfri smidesfirma borde väl kunna sälja en rörstump till ett ok pris?

Stålgrossisterna brukar ha en avgift för småorder som är rätt trist om man handlar under sådär 100kg i taget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.