Vi ska bygga en kopplad carport till vårt hus med måtten 6 ggr 6 meter. Detta är de maximala måtten för carporten och vi vill därför slippa ha en mittpelare i framkant. Jag hittar hemsidor för att dimensionera limträbalkar men inser snabbt att dessa kommer att bli mycket "höga". Takstolarna kommer att köpas färdiga.

Frågan är om någon kan hjälpa mig att hitta info om vilken dimensionering som behövs för stålbalken i framkant (rödmarkerad)?

Bredd 600 cm
Djup 600 cm
Invändig höjd 270 cm
Taklutning 27 grader
Egentyngd yttertak: 0,65 kN/m2 - Betong- eller tegelpannor utan isolering och utan invändig beklädnad
Snözon 3

Dimensionering stålbalk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det karakteristisk last eller dimensionerad på egentyngden? Vilken kommun?
 
Kommunen är Umeå (snözon 3). Gällande vilken last det är så har jag bara utgått från dimensioneringsprogrammet för trä som säger att egentyngd yttertak: 0,65 kN/m2 gäller Betong- eller tegelpannor utan isolering och utan invändig beklädnad.

Tyvärr är detta inte alls mitt område som du förstår och därför är jag tacksam för all hjälp :)

/Krille
 
Kan tillägga att leverantören av takstolarna "trodde" att en HEB 240 skulle räcka men jag vill nog vara lite mer säker än så innan jag går vidare med bygget av carporten :)

/Krille
 
"Gabbe1" här på forat brukar va duktig på att räkna på stålbalkar..
Annars kan en vanlig byggkonstruktör beräkna åt dig.

//AA
 
En HEB 200 räcker utan problem, kanske även en 180.

Formeln jag använder är:

(5*Q*L^3)/(384*E*I)=S
Q Utbredda lasten i Newton
L Spännvidden i mm
E Elasticitetsmodulen 210000 stål, 10500 limträ
I Tröghetsmoment
S Nedböjning i mm
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Stort tack :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.