Hej!
Jag håller på och tittar på offerter på solcellsanläggning, och ha lite funderingar jag hoppas på att kunna få hjälp av er därute som kan ett och annat om solcellsanläggningar.
Just nu har några olika offerter i min hand som skiljer sig lite, så jag slår ihop en kombo på dem för att se hur ni ser på det.

Grunddata
Villa i Dalsland med huset orienterat i stort sett nord-sydlig riktning.
Taken solpanelerna ska ligga på ligger följdaktligen i västlig och östlig riktning med 27º lutning.
Solpaneler Vertex S425w (TSM-425 de09r.08) 20st i västlig riktning och 19st i ostlig (16 575wp).
Inverter Huawei SUN2000 12ktl-M2.
Jag har satt invertern till ca 70% av panelernas wp (12 kw - 16,5 kw) med tanke på att man egentligen aldrig kommer till perfekt solvinkel med tanke på att de ligger i två motsatta väderstreck.

Vad tror ni, skulle en sådan konfiguration skulle funka bra?

Vi har idag 16A huvudsäkringar på vårt abonnemang. Och jag funderar på hur detta påverkar, för om jag förstått saken rätt så bör solanläggningen nog säkras upp till 20A.
Jag har sökt Vattenfall och frågat om man kan köra med två olika säkringar på vår förbrukning(behålla 16A), och på vår probuktion (separat 20A). Så att man inte åker på 1500-2000 kr i högre säkringsavgift per år.
Tyvärr så finns det ingen information om detta, och de har inte heller besvarat mitt mail, så finns det någon som vet hur detta går till?

Vi har fått en ännu större anläggning på offertförslag med 41 paneler (17425wp) och en SUN200015ktl-M2.
Men den gissar jag kanske kräver 25A t.o.m.
 
Glöm inte att kolla med ditt elnätsbolag om överproduktion.
dvs när tycker elnätsbolaget att du ska bli omklassad från micropruducent till miniproducent ( och får betala massor mer) om du har överproduktion.

tex du använder 10000 kWh men kan sälja 20000 kWh ( dvs överproduktion med 10000kWh i detta fall) så kanske elnätsbolaget klassar om dig och börjar ta betalt o hela ekonomin i din anläggning försvinner/ tom går back
 
M MrDizzy skrev:
Glöm inte att kolla med ditt elnätsbolag om överproduktion.
dvs när tycker elnätsbolaget att du ska bli omklassad från micropruducent till miniproducent ( och får betala massor mer) om du har överproduktion.

tex du använder 10000 kWh men kan sälja 20000 kWh ( dvs överproduktion med 10000kWh i detta fall) så kanske elnätsbolaget klassar om dig och börjar ta betalt o hela ekonomin i din anläggning försvinner/ tom går back
Känner du till några fall där det hänt ?
 
M mortimer skrev:
Känner du till några fall där det hänt ?
Jepp. Läste just om det i tidningen här hos mina föräldrar.

Så kollar man bara av vad elnätsbolaget har för regler innan (ett samtal bort) så skyddar man sig mot nått sådant
 
Excel
M MrDizzy skrev:
Glöm inte att kolla med ditt elnätsbolag om överproduktion.
dvs när tycker elnätsbolaget att du ska bli omklassad från micropruducent till miniproducent ( och får betala massor mer) om du har överproduktion.

tex du använder 10000 kWh men kan sälja 20000 kWh ( dvs överproduktion med 10000kWh i detta fall) så kanske elnätsbolaget klassar om dig och börjar ta betalt o hela ekonomin i din anläggning försvinner/ tom går back
Tror inte detta stämmer lägre, finns en ny lag om microproduktion, så länge man hålller sig under 65A så är det ok.

Vilka prisförslag har du fått?

Har själv fått offert på 20A säkring, och nej du måste betala för 20A. Tror 20A motsvarar en max effekt på 14kw (13,8?)
 
Redigerat:
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Tror inte detta stämmer lägre, finns en ny lam om microproduktion, så länge man hålller sig under 65A så är det ok.
åh det hade jag missat.
Kollade nu. den lagen komme 1 Juli 2022.
Tackar för upplysningen
( undrar dock varför tidningen gjorde en artikel om det nu... kollar igen nu ... ah undantag om mottagande elnät inte klarar av effekten )
 
M Michael A skrev:
Hej!
Jag håller på och tittar på offerter på solcellsanläggning, och ha lite funderingar jag hoppas på att kunna få hjälp av er därute som kan ett och annat om solcellsanläggningar.
Just nu har några olika offerter i min hand som skiljer sig lite, så jag slår ihop en kombo på dem för att se hur ni ser på det.

Grunddata
Villa i Dalsland med huset orienterat i stort sett nord-sydlig riktning.
Taken solpanelerna ska ligga på ligger följdaktligen i västlig och östlig riktning med 27º lutning.
Solpaneler Vertex S425w (TSM-425 de09r.08) 20st i västlig riktning och 19st i ostlig (16 575wp).
Inverter Huawei SUN2000 12ktl-M2.
Jag har satt invertern till ca 70% av panelernas wp (12 kw - 16,5 kw) med tanke på att man egentligen aldrig kommer till perfekt solvinkel med tanke på att de ligger i två motsatta väderstreck.

Vad tror ni, skulle en sådan konfiguration skulle funka bra?

Vi har idag 16A huvudsäkringar på vårt abonnemang. Och jag funderar på hur detta påverkar, för om jag förstått saken rätt så bör solanläggningen nog säkras upp till 20A.
Jag har sökt Vattenfall och frågat om man kan köra med två olika säkringar på vår förbrukning(behålla 16A), och på vår probuktion (separat 20A). Så att man inte åker på 1500-2000 kr i högre säkringsavgift per år.
Tyvärr så finns det ingen information om detta, och de har inte heller besvarat mitt mail, så finns det någon som vet hur detta går till?

Vi har fått en ännu större anläggning på offertförslag med 41 paneler (17425wp) och en SUN200015ktl-M2.
Men den gissar jag kanske kräver 25A t.o.m.
Vad har du fått för priser?
Separata produktionssäkringar ska fungera och gå att installera. En säljare på Solsystem hade full koll på det men det är inte så välkänt hos de flesta leverantörerna.
Ska du ha smartmätare?
Jag TROR inte Huaweis smartmätare har stöd för dynamisk effektreglering dock.
Har du eller går i tankarna om elbil så är 20A huvudsäkring bättre och mer rätt, även om det kostar 1500kr mer årligen
 
Redigerat:
Är det någon som vet om det går att klämma in 3 st Diazed smältsäkringar i ett standard enfamiljshus-elmätarskåp för 25A? Det sitter en vit täckplåt, kanske 3 st Diazed produktionssäkringar får plats?
T.ex. i ett sådant här? En elektrikare kanske vet?
 
  • Öppet, tomt elskåp märkt "Hager" med installationsutrymme, kablar och textfråga om produktionsslinga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
M mortimer skrev:
Vad har du fått för priser?
Separata produktionssäkringar ska fungera och gå att installera. En säljare på Solsystem hade full koll på det men det är inte så välkänt hos de flesta leverantörerna.
Ska du ha smartmätare?
Jag TROR inte Huaweis smartmätare har stöd för dynamisk effektreglering dock.
Har du eller går i tankarna om elbil så är 20A huvudsäkring bättre och mer rätt, även om det kostar 1500kr mer årligen
Härligt om det är så, för det är ju inte jag som är förbrukaren i den riktningen. :)
Om jag förstått det rätt kommer Vattenfall och byter ut min mätare mot en annan som de kör med när man har solcellsanläggning.
Jasså, jag hade fått till mig att invertern kan reglera uteffekten. Å andra sidan är ju mitt första förslag på en 12 kw inverter. Så då lämnar den väl max 12000w/13200VA.
Om jag tänker rätt så kommer inte solcellerna enligt (16575wp) leverera mer än 11602w, vilket ligger på marginalen till om säkringen håller...

När det gäller prisbilden så är inte priser komplett ännu, då monteringen av fästkrokarna saknar pris.
 
M Michael A skrev:
Härligt om det är så, för det är ju inte jag som är förbrukaren i den riktningen. :)
Om jag förstått det rätt kommer Vattenfall och byter ut min mätare mot en annan som de kör med när man har solcellsanläggning.
Jasså, jag hade fått till mig att invertern kan reglera uteffekten. Å andra sidan är ju mitt första förslag på en 12 kw inverter. Så då lämnar den väl max 12000w/13200VA.
Om jag tänker rätt så kommer inte solcellerna enligt (16575wp) leverera mer än 11602w, vilket ligger på marginalen till om säkringen håller...

När det gäller prisbilden så är inte priser komplett ännu, då monteringen av fästkrokarna saknar pris.
Stämmer. Du kan i de flesta (alla?) växelriktare sätta en statisk effektbegränsning anpassad för din huvudsäkring men det rimmar ekonomiskt dåligt idag med priserna per kwp, höga elpriser som motiverar högre elnätsavgift m.m..
 
K
M Michael A skrev:
Hej!
Jag håller på och tittar på offerter på solcellsanläggning, och ha lite funderingar jag hoppas på att kunna få hjälp av er därute som kan ett och annat om solcellsanläggningar.
Just nu har några olika offerter i min hand som skiljer sig lite, så jag slår ihop en kombo på dem för att se hur ni ser på det.

Grunddata
Villa i Dalsland med huset orienterat i stort sett nord-sydlig riktning.
Taken solpanelerna ska ligga på ligger följdaktligen i västlig och östlig riktning med 27º lutning.
Solpaneler Vertex S425w (TSM-425 de09r.08) 20st i västlig riktning och 19st i ostlig (16 575wp).
Inverter Huawei SUN2000 12ktl-M2.
Jag har satt invertern till ca 70% av panelernas wp (12 kw - 16,5 kw) med tanke på att man egentligen aldrig kommer till perfekt solvinkel med tanke på att de ligger i två motsatta väderstreck.

Vad tror ni, skulle en sådan konfiguration skulle funka bra?

Vi har idag 16A huvudsäkringar på vårt abonnemang. Och jag funderar på hur detta påverkar, för om jag förstått saken rätt så bör solanläggningen nog säkras upp till 20A.
Jag har sökt Vattenfall och frågat om man kan köra med två olika säkringar på vår förbrukning(behålla 16A), och på vår probuktion (separat 20A). Så att man inte åker på 1500-2000 kr i högre säkringsavgift per år.
Tyvärr så finns det ingen information om detta, och de har inte heller besvarat mitt mail, så finns det någon som vet hur detta går till?

Vi har fått en ännu större anläggning på offertförslag med 41 paneler (17425wp) och en SUN200015ktl-M2.
Men den gissar jag kanske kräver 25A t.o.m.
Du kan sätta produktionssäkringar. Som jag förstått det så behöver du ett nytt mätarskåp då, men det kanske är ok att bygga om. Inga problem med eon, eller jo du måste ha inkopplingsanvisningarna från eon. Då det är nytt och alla inte har koll på att det är ok. Så du och elektrikern behöver eventuellt visa eons (underleverantörer) elektriker om att det är ok.

Alla vettiga växelriktare går att strypa till hur mycket effekt de skickar ut som max. Och vill lägga till husets konsumtion som en variabel köper du smart-mätaren till växelriktaren.
 
A Arnodt skrev:
Här figur över koppling produktionssäkringar

Här står litet om produktionssäkring för Ellevio elnätskunder.
[länk]
Okej Ellevio och Eon kör med produktionssäkringar, hoppas inte Vattenfall går emot strömmen..
Något mätarskåp har vi dock inte,men vi kan erbjuda en vägg om det behövs.
Så här ser det ut idag. Vänstra kabeln är servisledningen antar jag. Och högra går till vår elcentral.
Elmätare på vägg, kablar ovanpå, brevkorg med papper, vit vägg, grått elskåp, indikatorlampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Michael A skrev:
Okej Ellevio och Eon kör med produktionssäkringar, hoppas inte Vattenfall går emot strömmen..
Något mätarskåp har vi dock inte,men vi kan erbjuda en vägg om det behövs.
Så här ser det ut idag. Vänstra kabeln är servisledningen antar jag. Och högra går till vår elcentral.
[bild]
Din nätägare kommer flytta ut din mätare och huvudsäkring till ett fasadmätarskåp när ni kommer göra ändringar i anläggningen iom solceller.
Detta är för att nätägaren ska kunna komma åt den även om du inte är hemma.
Produktionssäkringar behöver inte vara diazed, många har installerat dvärgbrytare för produktion. Men det är kanske sånt som skiljer mellan nätägare.
Se till så att någon (normalt elektrikern) skickar in en föranmälan och att ni väntar med installation tills ni får svar från nätägaren.

Som du ser på bilden i tidigare inlägg så kommer du behöva servissäkring, produktionssäkring och mätarsäkring. Så du behöver ha ytterligare plats än vad du tänkt dig.
Men de behöver inte sitta plomberat, och det är gott om plats i det fasadmätarskåp som visades i tråden.
 
X xLnT skrev:
Din nätägare kommer flytta ut din mätare och huvudsäkring till ett fasadmätarskåp när ni kommer göra ändringar i anläggningen iom solceller.
Detta är för att nätägaren ska kunna komma åt den även om du inte är hemma.
Produktionssäkringar behöver inte vara diazed, många har installerat dvärgbrytare för produktion. Men det är kanske sånt som skiljer mellan nätägare.
Se till så att någon (normalt elektrikern) skickar in en föranmälan och att ni väntar med installation tills ni får svar från nätägaren.

Som du ser på bilden i tidigare inlägg så kommer du behöva servissäkring, produktionssäkring och mätarsäkring. Så du behöver ha ytterligare plats än vad du tänkt dig.
Men de behöver inte sitta plomberat, och det är gott om plats i det fasadmätarskåp som visades i tråden.
Jag har EON som nätägare och behövde inte flytta ut nått i ett fasadmätarskåp då jag skaffade min anläggning iaf
Huvudsäkringarna och elmätaren är i källaren och mitt i huset. EON kommer inte åt de om jag inte är hemma.
Fast det är klart att de kan ju ha ändrat på sina rutiner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.