Hej,

jag skulle behöva lite hjälp från forumet. Jag skall installera tappvatten i ett duschrum på ovanvåningen. Detta skall drivas med min Nibe Fighter 310P, avstånd från Niben till duschrummet drygt 14m totalt. Funderar på två lösningar:

1. Fördelningsskåp i duschrummet med dold dragning i vägg till dusch, handfat och toalett (vägghängd)

2. Utanpåliggande rör som matar i tur och ordning toalett, handfat och dusch på lite mer traditionellt sätt.

Nu råkar jag ha Roth compipex RiR 15mm hemma och frågan gäller om jag kan använda denna till både version 1 och 2 beroende på vilken jag väljer?

Är lite rädd att jag måste gå upp i dimension p.g.a. de dryga 14 m på matningen men någon vet förhoppningsvis.

Följdfråga: Jag skall även köpa RiR till källaren där jag senare kommer att driva någon form av badkar så där vill jag säkerställa kapacitet i rören och vad jag förstår kommer jag att behöva 22mm där och frågan är om jag kan använda det till duschrummet upp också eller om det blir för grovt?

Tacksam för inputs :)

Yamma
 
Försöker mig på en gissning.
Om man läser detta dokument:
http://www.rothscandinavia.se/pdfsve/Projekt&Montering.pdf
så ger steg 4 och steg 3 på sidan 7 att dimension 18 x 2,5 är lämpligt i ditt fall(?).
Väntetid på varmvatten borde vara 19,8 s vid handfatet och halva tiden i duschen.
Använder du grövre rör blir väntetiden längre.
Värdena som anges i dokumentet är ju schablonmässiga och många faktorer bör ju kunna påverka slutresultatet men de kanske stämmer hyfsat?  
15mm-röret skulle väl fungera bra att använda från fördelaren till tappställena?
Hur har du kommit fram till att du behöver 22mm rör till badrummet med badkar?
Obs! Jag är nybörjare på detta och kan ha gjort grova feltolkningar samt saknar totalt erfarenhet på området.

 
Hej digitalrobert,

tack för inputs. Jag har uppfattat Roths dokument på precis samma sätt som du att 18mm kanske vore allra lämpligast i detta fall.

Apropå väntetid så säger väl byggreglerna, om jag kommer ihåg rätt, att varmvattnet får dröja max 30 sekunder så det funkar ju bra.

22mm till badrummet i källaren är svar från Roth på en fråga jag ställde för kanske ett halvår sedan. Ett ordinärt badkar funkar säkert med 18mm men vill man ha någon sort av bubbelbad så bör man tydligen använda 22mm. Behöver då i och för sig också uppdatera min varmvattenberedare.

Har ställt en fråga till Roth ang. detta för två dagar sedan men de har inte svarat ännu.

Någon annan som har erfarenhet/åsikter om detta?

Yamma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.