Tänkte fråga er som vet..Jag ska bygga en stuga med pulpettak och en spännvidd på 4,5m. 15*gr
Hittar inget i alla tabeller och sidor som finns,men kan man räkna ut det som takbalk med 2 stöd?
 
Snözon? Takbeklädnad inne och ute?
 
2,5 snözon ,Plåttak med inre beklädnad.. 0,5kn
 
Masonitebalk, modell HI 240mm hög, cc1200 klarar 4.5m för enklare byggnader.

Spännvidstabeller finns på hemsidan: masonitebeams.se

Om du inte är rädd för lite nedböjning så fungerar antagligen 45x220 c24 på cc600, men på pappret blir det nog inte korrekt.
 
  • Gilla
MrFonzie
  • Laddar…
Detta blir mer tonårsboende än carport/kallförråd..Så jag får nog hålla mig till Kerto..och c/c600..Då kom jag fram till 45x220Kerto...Dyrt o bra:)
 
Kerto/masonitebalk/limträ är ju helt klart den bättre om än dyrare lösningen!

Men det bör bli billigare att gå upp en dimension på höjden (kanske 250-300mm) och då komma undan med cc1200. Aka halva mängden balkar!
 
  • Gilla
jlandis
  • Laddar…
Ja en tanke jag har också,men då den är 6,60lång blir det en sista med c/c600..Vet inte om det estetiskt är snyggare då med 600 ist,för1200..det skiljer 2 balkar a-12m på dom olika c/cmåtten
 
  • Gilla
Kvarntorparn
  • Laddar…
Man betraktar det som en takbalk upplagd på två stöd. Sedan bör man ta hänsyn till taklutningen som gör balkens spännvidd något längre men som också reducerar taklasten vinkelrätt mot balken (en del uppträder som en normalkraft i balkens längdriktning istället). Om du använder c/c 600 mm kan du använda vanligt konstruktionsvirke. 45x220 C24 eller 45x195 C30.
 
  • Gilla
MrFonzie
  • Laddar…
Jasså? Finns det tabeller man kan se sånt i? Eller beräkningsprogram? För jag har inte sett nåt om detta med 220 c24..Men det är såklart lockande (billigare) Totala längden blir ju 4660ca..
 
  • Gilla
Jocke1977
  • Laddar…
Mitt beräkningsprogram sitter i huvudet. Har man bara kunskaper i byggnadsmekanik och hållfasthetslära kan man räkna ut det mesta. Jag är något tveksam till att personer utan teoretiska kunskaper använder beräkningsprogram. Hur skall de då veta om svaret är rimligt? Det är lätt att skriva in en felaktig siffra.

Kombinationen låg taklutning och stor spännvidd är problematisk när det gäller tak. Ökar man taklutningen ordentligt klarar man sig ofta med klenare dimensioner eller lägre hållfasthetsklass. Värdet på snölasten börjar också reduceras fr.o.m. 30 grader. Över 60 graders taklutning gör att man normalt kan bortse från snölasten.
 
  • Gilla
MrFonzie
  • Laddar…
Ok,tack Justus. .Men kontrollbehov som jag har 😨så hittar jag inga tabeller med c30 spännvidd. .sen undrar jag om jag får tag på det här på ön.
Mvh
 
C30 brukar vara svårt att hitta. Om Beijers finns på Gotland, pröva att fråga dem, de brukar kunna ta h§em det mesta.
 
  • Gilla
MrFonzie
  • Laddar…
Jag tror inte du kan räkna hem någon större vinst i spännvid även om du får tag i c30, dimensioneringen lär vara i stort sett densamma som för c24.
 
  • Gilla
MrFonzie
  • Laddar…
Jag tror inte du kan räkna hem någon större vinst i spännvid även om du får tag i c30, dimensioneringen lär vara i stort sett densamma som för c24.
Detta påstående förstår jag inte. Siffrorna i C24 respektive C30 står för böjhållfastheten i MPa. C30 är alltså 25 % bättre än C24. Eftersom det vanligtvis dimensionerande nedböjande momentet i t.ex. en takbalk ökar med kvadraten på spännvidden, är det just ökad spännvidd man kan dra nytta av med en högre hållfasthetsklass.
 
Hållfasthetsklasserna är självklart där av en anledning, men med tanke på att graderingarna oftast görs i "visuella" inspektioner av virkespartier så är det nog ganska likvärdigt trä.

Frågan är om man som konstruktör vågar pressa på toleranserna enbart genom att virket är stämplat som "bättre".

Eller om man säkrar upp en redan godkänd komstruktion ytterliggare genom att välja en högre klass.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.