Hej,

Jag skall förstärka ett lättbetongbjälklag på undersidan med en stålbalk.
Om man räknar att balken belastas med hela den vikt som blir av golv- och uppbyggnadsmaterial som läggs på bjälklaget blir det 3000 kg inklusive vikten från stålbalken.
Pelarna kommer att vara under 2400 mm långa och vara monterade i varsin ände på balken.
När jag räknade på detta blev jag fundersam på den klena dimensioneringen jag fick.

Där av skulle det vara till stor hjälp om någon kan utföra beräkningen och ge förslag på vilken minsta I som behövs för att förhindra knäckning inklusive säkerhetsfaktor.
 
3000kg är ju inte så mycket last, vad fick du för dimension?
 
Du verkar bara ha räknat med last av egenvikt. Du får inte glömma bort nyttig last! Den brukar vara mellan 2 och 5 kN/m2, (alltså ca 200 - 500 kg/m2). Googla nyttig last så kan du nog hitta lämpligt värde.
Hur är balken dimensionerad? Balkberäkningen borde ge pelarlasterna.
 
Tack för relevanta synpunkter.

Anledningen till att jag vill förstärka mellanbjälklagret är att man har försänkt ned de gamla rören i lättbetongen och på det sättet försvagat hållfastheten. Jag vill inte riskera några sättningar i det nya golvet som medför högre kostnader och problem att åtgärda än att avlasta med en stålbalk.

Jag gjorde ett konservativt överslag på lasten av balken men med avseende på synpunkterna har jag gjort det lite noggrannare.
Pelarna(Stål) kommer att byggas in i väggarna på nedre plan och därför blir den fritt upplagda spännvidden 4.2 m.
Mellan yttervägg och hjärtvägg är det 4 m.
På övervåningen täcks denna yta av ett badrum som är 2.9 x 2.9 m, en del av ett sovrum samt en korridor.

40 mm EPS cement, 50 mm flytspackel samt 20 mm fix och ytskikt blir ca 1470 kg last från badrumskonstruktionen.
Övrigt golv är flytande trägolv på glespanel som jag uppskattat till 30 kg/m2 och skall då ge 420 kg last.
Nyttig last på 200 kg/m2 ger 3360 kg och innertak på undervåningen ca 336 kg.
Detta blir då 5580 kg. Hjärtvägg och yttervägg tar halva lasten vilket ger 2790 kg på balken.

Överslag på utböjningen blir Delta(1/2)=(5/384)*(QL^3/EI)(Annat elementarfall för korrekt utböjning behövs)
Jag hade tänkt använda HEB 180.

Ovan last ger högt räknat en pelarkraft på ca 15 kN med stålbalken inkluderad (för enkelhetens skull tar pelarna samma last i exemplet men verklig last får beräknas med momentjämvikt senare).
Pelare infästningen blir en kombination av Euler 1 och 2.
Räknar man på fall 1 får jag att I behöver vara 167000 mm4 och med en säkerhetsfaktor på 2 blir det 334000 mm4.
Enligt bifogad länk ovan skulle det räcka med VKR 60x60x3 som har I = 36.2 10^4 mm4 och en tvärsnittsarea på 674 mm2.
Verkar detta korrekt?
 
Redigerat:
Känns lite som du blandar och ger lite i din beräkning. Rekommenderar att du ber någon att räkna på balken. Pelarna kommer inte alls bli stora, storleken på pelarna bestäms kanske mer av utförandet. Hur lägger man upp en HEB180 på en VKR60 t.ex. Träpelare av konstruktionsvirke är att föredra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.