Hej,
Jag ska bygga en ligghall för hästar på 4x7,2m som skall stå på plintar. Dimensionerna är med i ritningen. Tror ni att det kan funka?
Ska tillägga att det gäller snözon ~2,5.
Kan eventuellt behöva bredda öppningarna något då jag ska kunna komma in med fyrhjulingen och skyffla undan halmen.

Stolparna är en regel på 45x95 med 2 st 34x145 ihopskruvade på sidorna. Tänker mig att stolparna måste vara impregnerade då dessa kommer att vara nära mark, eller räcker det att köra vanligt virke och olja in ändarna ordentligt och sedan måla?

En annan fundering jag har är bärläkten. Det kommer att vara bärläkt direkt på takstolarna, kondensväv och sedan takplåt. Vill gärna ha en takplåt som liknar takpannor. Hur tätt måste jag sätta bärläkten? På ritningen är det just nu 45x70 på cc 525mm. Vilket jag tycker känns lite väl tilltaget...

Tacksam för svar,
Mvh
 
  • Ligghall.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som bärläkt räcker det med 28x70, cc avståndet är olika beroende på fabrikat av takplåt men ca 350 mm. I övrigt tycker jag det ser bra ut.
 
Jag skulle kört tryckt alla gånger. Djupströbädd är inte snäll mot trä. Djuren ger fan i o knapra på tryckt..
 
Tack för era svar.
Den här s k kondensduken. Vart kan man köpa en sådan? Finns det på byggvaruhus så som XL Bygg, Woody eller Byggmax? Kan inte hitta något om den.
Eller kan man ersätta den med exempelvis ångspärr som häftas fast på bärläkten?
 
larsbj:
Som bärläkt räcker det med 28x70
Det är möjligt att det håller, men inte med säkerhet för en person uppe på taket.
Jag hade använt 45x70 el ev 45x95.

Egentligen är det bara de nedersta 30-50 cm av konstruktionen som utsätts för stora mängder fukt & smuts.
Vi har själva en del av en utebox med liknande konstruktion. På en av de yttre hörnstolparna har jag fått byta den nedre delen då ändträet började bli mjukt i nederkant. Då har den stått oskyddad, dvs utsatt för väder och vind samt lera och djupströbädd, i 20-30 år. Jag tror att det går att använda vanligt virke i kombination med hederlig gammaldags trätjära el Roslagsmahogny som dras på nedertill (ändträ och 30-50cm upp). Nu har jag klätt in mina stolpar med vanliga brädor som får tjäna som väderskydd & offerbrädor. De går lite nedanför stolpen för att också bättra skyddet av ändträet, (som jag har tjärat in).

Panelbrädorna kommer sannolikt också att bli dåliga nertill eftersom man vill ha det vindtätt nertill => halmbalar el ströbädd kommer att ligga dikt an. Så antingen modifiera konstruktionen så att det blir en liggande bred offerbräda nertill, el avsluta panelen med något mer tåligt material såsom t ex korrugerad takplåt (helst aluminium) el cementfiberplattor.

Glöm inte att göra hela konstruktionen kraftig (överdimensionerad) och rejält uppstyvad (snedstag) för tunga horisontella laster. Hästar är tunga och kraftfulla och tycker om att klia sig mot något. När det kliar i svansroten och de baxar in sina +500kg (vanlig ridhäst) på en höjd av 150 cm ovan mark mot en stolpe el väggregel och börjar skuffa så är det påfrestningar som normalt inte förekommer i huskonstruktioner. Långvarigt gnagande och/el kliande sliter hårt på regeltjockleken, så bara av den anledningen bör man gå upp ett snäpp i grovlek.
 
Oldboy skrev:
larsbj:
Det är möjligt att det håller, men inte med säkerhet för en person uppe på taket.
Jag hade använt 45x70 el ev 45x95.

Egentligen är det bara de nedersta 30-50 cm av konstruktionen som utsätts för stora mängder fukt & smuts.
Vi har själva en del av en utebox med liknande konstruktion. På en av de yttre hörnstolparna har jag fått byta den nedre delen då ändträet började bli mjukt i nederkant. Då har den stått oskyddad, dvs utsatt för väder och vind samt lera och djupströbädd, i 20-30 år. Jag tror att det går att använda vanligt virke i kombination med hederlig gammaldags trätjära el Roslagsmahogny som dras på nedertill (ändträ och 30-50cm upp). Nu har jag klätt in mina stolpar med vanliga brädor som får tjäna som väderskydd & offerbrädor. De går lite nedanför stolpen för att också bättra skyddet av ändträet, (som jag har tjärat in).

Panelbrädorna kommer sannolikt också att bli dåliga nertill eftersom man vill ha det vindtätt nertill => halmbalar el ströbädd kommer att ligga dikt an. Så antingen modifiera konstruktionen så att det blir en liggande bred offerbräda nertill, el avsluta panelen med något mer tåligt material såsom t ex korrugerad takplåt (helst aluminium) el cementfiberplattor.

Glöm inte att göra hela konstruktionen kraftig (överdimensionerad) och rejält uppstyvad (snedstag) för tunga horisontella laster. Hästar är tunga och kraftfulla och tycker om att klia sig mot något. När det kliar i svansroten och de baxar in sina +500kg (vanlig ridhäst) på en höjd av 150 cm ovan mark mot en stolpe el väggregel och börjar skuffa så är det påfrestningar som normalt inte förekommer i huskonstruktioner. Långvarigt gnagande och/el kliande sliter hårt på regeltjockleken, så bara av den anledningen bör man gå upp ett snäpp i grovlek.
Tack för dina synpunkter!

Jag tänker köra tryckt virke till stolparna så vet man att det står sig.
Jag tänkte avsluta med panelbrädorna en bit från marken och sedan sätta 195 bred impregnerat virke som tål markkontakt dikt an marken. Just också för att hästarna inte skall kunna fastna med benen mellan panel och mark.

Ang snedsträvor så tänkte jag spänna hålband mellan stolparna.
 
Ställ vindskyddet på en sockel av t ex skalblock eller om du har turen att hitta begagnade L-stöd. Blir så mycket bättre både för huset och när du ska gödsla ut.
 
pellemania skrev:
Ställ vindskyddet på en sockel av t ex skalblock eller om du har turen att hitta begagnade L-stöd. Blir så mycket bättre både för huset och när du ska gödsla ut.
Tror att det blir ganska dyrt med en sockel av lecablock kontra plintar. Ska även tillägga att det inte blir någon platta utan bara en grusbädd.
Hade tänkt att gräva ur matjorden ca 30cm, lägga markduk sedan fylla i med makadam och sedan avsluta med grus. Måste jag dränera? Räcker det isåfall att lägga dräneringsrören och bädda in dom i markduken på kanske 40 cm djup? d v s något lägre än makadam/grusbädden.

Om jag nu skall bygga en sockel av lecablock. Hur djupt måste jag gräva? Måste jag gräva till frostfritt djup vilket är ca 1,7m, fylla på med makadam till lämplig höjd sedan lägga lecablock i ett lager grovbetong med armering? Låter som att det blir dyrt...
Om jag mot förmodan skulle gjuta en platta. Måste jag även då gräva ner till 1,7m? Kommer ju gå åt en sjuhelvetes med makadam för att fylla igen 1,7m djup på 29m2.
 
Dränering är inte nödvändigt om det inte är en svacka/surhål. Beror också på jorden/marken, dvs hur pass väldränerad den är naturligt. Blir det stående vatten efter regn är en bra indikator. Enklast är att göra bädden upphöjd.

Glöm inte att göra marken torr och/el hårdgjord utanför boxingångarna också, annars blir det blixtfort upptrampat och lerigt, (jmfr grindhål).

Klart att det är enklare att lasta ut med ett stabilt mothåll. Dock inte nödvändigt. Det blir bara lite mer spill i kanterna som får tas manuellt, men det är ju inga jättevolymer på 29m2 djupbädd en gång om året. Vi har ungefär liknande storlek på vår utebox och den kör vi ut manuellt med skottkärra en gång om året. Tar några timmar.
Resterna från vår gödselstack efter att "vår bonde" grävt ut den med skopa (inget mothåll) är inte mer än att det hade räckt med ngn knapp halvtimme för att manuellt skopa upp det med spade i traktorskopan.
 
Lecasten är inte att rekommendera. Bättre med skalblock som du fyller med betong. Det räcker men en eller två stenar högt för att få upp virket/konstruktionen.
Visst blir det dyrare men bättre. Hur mycket gödsel det blir beror väl hur mycket hästarna använder skyddet och vad du strör med. Spån blir ju betydligt enklare att få ut än långstråig halm.

Ett alternativ är att sätta upp väggar som ett Y med tak. Hästen får lä från alla håll.

Placera det hela så hästen har koll på läget, flyktdjur. Gärna högt för dränering. Det kan bli kladdigt runt vindskyddet. Gräsarmering är ett förslag. Se JTIs undersökningar för drivgator till kor. Kan även användas för hästar.

Hur djupt du behöver grundlägga det beror på marken. Bygget är ju inte speciellt känsligt för sättning.

Ett billigt alternativ är att köpa ett vindskydd från t ex Kellfri. Inte så kul att se på men flyttbart, enkel utgödsling, snabb uppsättning mm. Vet inte hur det håller för hästar som gnager i pressen dock. Be om referenser.
 
Det blir nog plintar trots allt. Kommer som sagt att ha impregnerat virke 45x195 ned mot mark som kommer att fungera som ett mothåll.
Har dock lite funderingar kring plintarna. Från början tänkte jag köra 700mm färdiggjutna plintar då detta blir billigare än att gjuta själv. Då tänkte jag så här:
1. Gräva ned till 1,7m djup.
2. Fylla upp med makadam ca 1m.
3. Ställa plintarna i grovbetong.
4. Fylla runt plintarna med jord. Eller är det bättre med makadam runt om?

Känns så där att fylla upp med 1m makadam?
Blir samma om jag ska gjuta med gjutrör då dessa endast är 800mm långa.
Men blir det för klent med färdiggjutna plintar? Och räcker det annars med 150mm gjutrör eller måste jag gå upp till 200?
 
Redigerat:
Jag hade kört på typ väggrus under och runt om.
Om du är orolig för att tjälen med tiden ska lyfta plintarna ur marken så är det kanske enklare att bara lägga en skiva markisolering under plinten istf gräva så djupt?
70-plintar räcker gott.
 
Ser inte att du snappade upp att någon sa att du borde ha snestag oxå.
 
Oldboy skrev:
Jag hade kört på typ väggrus under och runt om.
Om du är orolig för att tjälen med tiden ska lyfta plintarna ur marken så är det kanske enklare att bara lägga en skiva markisolering under plinten istf gräva så djupt?
70-plintar räcker gott.
Låter klokt. Nu vet jag inte exakt vad jag ska borra med för jordborr men säg att den är 200mm i diameter, tror plinten bara är drygt 100mm (lite klent?), iaf på Byggmax. Då blir det ju bara en XPS-skiva 50mm på 200mm som jag får ner i hålet, räcker det lilla?
Alternativet är gjutrör 150mm, borra 350mm diameter så får jag plats med mer isolering.
Eller bör man använda 200mm gjutrör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.