Jag håller på planera att bygga in våran cementring som vi brukar sitta och grilla vid. Jag vet dock inte hur jag ska konstruera väggen som håller upp pulpettaksbalkarna. Väggen kommer vara oisolerad. Jag bor i snözon 3.

Just nu ser designen ut så här:
3D-modell av en planerad byggnadskonstruktion med pulpettak, avväxling över fönster och cementring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av en oisolerad vägg med pulpettak och ett stort fönster, märkt med dimensioner för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första frågan lyder, vad är minsta dimensionen som krävs för avväxlingen ovanför fönstret ?
Fönstret är 1400x1400.

Andra frågan lyder, hur ska man dimensionera bottenbjälken(om det nu kallas så) och hur räknar man på plintavståndet med avseende på den dimensionen. Längden på bottenbjälken är 3350mm
 
LoweW
Kanske off-topic, men har du tänkt elda där inne?
 
LoweW LoweW skrev:
Kanske off-topic, men har du tänkt elda där inne?
Ja, har inte ritat ut rökkupan och skorstenen än dock. Vad tänkte du?
 
LoweW
V Viktor Eriksson skrev:
Ja, har inte ritat ut rökkupan och skorstenen än dock. Vad tänkte du?
Okej, tänkte att det såg livsfarligt ut. Någon med mer erfarenhet än mig som amatör kan säkert komma med mer konstruktiv kritik än vad jag kan.

Lycka till!
 
Redigerat:
Hela utbyggnadens längd- och breddmått behövs för att kunna räkna ut lämplig balkdimension över fönstret. En stolpkonstruktion av det slaget blir inte stabil i framkanten utan en diagonal eller att någon del görs med skivmaterial.
 
J justusandersson skrev:
Hela utbyggnadens längd- och breddmått behövs för att kunna räkna ut lämplig balkdimension över fönstret. En stolpkonstruktion av det slaget blir inte stabil i framkanten utan en diagonal eller att någon del görs med skivmaterial.
Den är ca 3.5m bred och 3.5m lång.
Jag hittade på byggbeskrivningar.se något som verkar kunna översättas till det jag gör, "Altan med takkonstruktion".
Fyller jag i följande (osäker på vad H och Hd ska vara, lät default vara):
Illustration av en grå husfasad med en 3,5 meter bred altan och takkonstruktion, inklusive dimensioner och taklutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så får jag:
Skärmdump från en byggkalkylator som visar materialval för konstruktionsvirke och limträ med olika dimensioner och belastningskapaciteter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag några stycken 45x220 sen tidigare och hade hoppats på att kunna använda dessa. Denna verkar dock rekommendera GL28cs 56×225 Limträ. Den är dock rödmarkerad så den vill väl att man går upp ännu mer.
Är det helt befängt att använda 45x220 ? Eller är det bara geostorm/the day after tomorrow-händelser som gör att man måste ha limträ ?

Eftersom jag inte kommer ha något golv, spelar det då någon roll vad jag använder för undre bärlina? Skulle jag kunna använda typ 45x95 ? Bara för att hålla ihop stolparna.

Nu har jag ju pillat dit en del fönster på framsidan. Det du säger där om att framkanten inte blir stabil utan en diagonal. Hur skulle man kunna lösa det ? Om jag har en 45x220 som övre bärlina, och en 45x220 som undrebärlina och så försöker jag lägga in en 45x45 spikregel under fönstrena, räcker det ? Eller är det inte möjligt att ha det så här ?
 
Avväxlingsbalken över främre fönstret kan vara 45x170 C24. Den undre bjälken i framkanten kan göras väldigt klen om du sätter två extra plintar så att antalet sammanlagt blir fem. Om du sätter takbjälkarna på c/c 400 mm kan du använda 45x220 mm virke. Du kan klara dig utan diagonal i framkanten antingen genom att göra taket styvt eller genom att sätta en diagonal i takets plan.
 
J justusandersson skrev:
Avväxlingsbalken över främre fönstret kan vara 45x170 C24. Den undre bjälken i framkanten kan göras väldigt klen om du sätter två extra plintar så att antalet sammanlagt blir fem. Om du sätter takbjälkarna på c/c 400 mm kan du använda 45x220 mm virke. Du kan klara dig utan diagonal i framkanten antingen genom att göra taket styvt eller genom att sätta en diagonal i takets plan.
Ber om ursäkt, glömde ladda upp den senaste skissen. Den följer en design som är mer lik beskrivningen för "Altan med takkonstruktion".

Senaste skiss:
3D-skiss av en altankonstruktion med mått: övre och undre bärlinor samt takbalkar angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beskrivning:
Skärmbild av en designskiss för altan med mått och vinklar angivna i ett formulär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beräkning:
Skärmdump av en byggprogramvara som visar beräkningar för olika konstruktionsvirke, inklusive övre bärlina C24 45x220 med röd markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du skrev 45x170 som övre bärlina men man kanske måste ha 45x220 med den nya skissen ? Den föreslår inget mindre än 45x220 iallafall. Minskade jag cc-avståndet på takbalkarna så får jag 45x220 som val, men den är rödmarkerad. Vad betyder det egentligen, betyder det att jag inte kan använda den eller går den att använda ?
 
Det är ingen nackdel med en kraftigare balk över ett fönster. Därmed minskas nedböjningen ännu mer. Men det räcker med 45x170. Det är det längsta fria avståndet som är dimensionerande. Jag vet inte exakt hur den här beräkningsappen fungerar. Jag misstänker dock att rödmarkeringen beror på att nedböjningen blir större än L/300 (en trehundradedel av spännvidden). När en stor del av nedböjningen beror på snölast är det inte riktigt lika noga. Jag kom för övrigt fram till ett annat resultat. Jag glömde skriva att du bör ha ett snörasskydd på taket ovanför som extra skydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.