Hej!
(se bifogad bild-länk "Uppvarmning.bmp" längst ner)

Har lite frågor ang. rördragning från en luft-/vattenvärmepump (IVT Air X 9)
Huset är ett traditionellt 1,5-plans hus från 1970, med oisolerad platta på mark (ingen källare). Husets totala storlek är 138kvm.

Specar upp mina frågor och funderingar så hoppas jag att ni kan ge mig lite hjälp! :)
OBS! Jag ska bara förbereda och dra fram rör/slang, all koppling och installation ska göras av certifierad VVSare.

- Den gula boxen i G-entrén är innerdelen av luft-/vattenvärmepumpen.
- Från innerdelen ska det dras upp en stamledning in i kattvinden, för att därifrån fördelas ut till alla radiatorer i huset.
- De blå strecken (syns dåligt) från innerdelen och runt i kattvinden ska föreställa stamledningen.
- De blå sträcken (syns dåligt) som går ner till radiatorerna ska föreställa förzinkade rör som går i vägg alternativt utanpåliggande.
- I 1-2 år kommer jag ha direktverkande el-element på övervåningen, för att i senare renoveringar sätta in vattenradiatorer.

- Jag är själv ingen VVSare men försöker med bifogad ritning visa hur jag tänkt att vårt 2-rörssystem ska se ut i vårt hus.
- Stamledning: Roth Multipex RIR 22x3,0mm, isolerad 9mm. (eftersom kattvinden inte kommer bli isolerad inom ett år)
- För varje radiator görs en T-koppling på stamledningen och förzinkade rör Ø15mm dras ner. Alla T-kopplingar kommer alltid vara åtkomliga från kattvinden och ska isoleras direkt.

Frågor:
- Är det 2-rörssystem man använder i en nyinstallation idag?
- Funkar 2-rörssytem så att man drar två stamledningar, en för värme och en för retur, sen gör man avstick (T-kopplingar) till varje radiator?
- Räcker Ø22mm slang som stamledning till mitt hus? Om inte, ge mig gärna förslag på vad jag ska ha.
- Räcker Ø15mm förzinkade rör till radiatorerna?
- Är det förzinkade kopparrör man använder?
- När inkopplingen och installationen för nedervåningen är klar, går det då bra att göra nya T-kopplingar på stamledningen för att installera radiatorer på övervåningen i ett senare skede?
Mycket tacksam för svar! :)
Visa bilaga Uppvarmning.bmp
 
Ingen som har nån tanke om detta? :p
 
VVS-Kompetensen hänger på värmepumpsforum. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.