Hej, jag går i bergvärmepumptankar. Men hur skall man tänka på dimensionering. Jag har fått lite olika bud på storlek.
Huset är på 250 kvm och man kan säga att 100 kvm är biyta. Isoleringen är original från 40-talet men fönstren är bytta. Solen värmer upp huset egentligen från maj-början av oktober då det ligger vid kusten.
10 kw är för stort? Varit inne på Nibe, kommentarer?
 
40 tals hus får inte markant bättre isolering mha nya fönster. Kan krävas 12kW beroende om du vill ha varmt i biytorna, annars torde 10kW räcka. Viktigt med så gammalt hus är vilken max framlednings temperatur som radiatorerna kräver då det är som kallast. Aktiv borra på 200-220 m. Planer på golvvärme? Kan kräva djupare borra + 10%.
 
jo det är klart bättre isolering jämfört med gamla fönster. Samtliga fönster är inte bytta och de som inte är bytta har ju ett klart tydligare "kallras" på vintern. Det är kopplade fönster och det var samtliga förr.
När det gällar radiatorsystemet så har jag tänkt att köra vidare på det jag har. Ingen golvvärme, inte heller i badrum då jag kör matta. Framledningstemperatur är svårt att beräkna iom att det stått en oljepanna. Det blir väl upp till 50 antar jag som en L/V eller?
Det är tre våningar som är boende och en källare. Huset är alltså relativt högt, men det spelar kanske ingen roll?
 
Mitt förra hus var byggt 51 och den som köpte det installerade bergvärme som blev misslyckat då det krävdes en framledning på drygt 65 grader vid -20 ute. De fick många kWh eltillskott......

Mitt nuvarande hus -75 konverterades av förre ägaren till bergvärme mitten av 90 talet och det funkade inte med radiatorerna. Så han fixade golvvärme i alla rum utom vardagsrummet där det fortfarande blir kyligt när det går ner mot -20.

Satsa på en värmepump som klarar hög framledningstemp, typ +65 grader, men det grejar väl de flesta tillverkarna idag.
 
Har du inga uppgifter på tidigare förbrukning då blir det lättare att dimensionera rätt samt vart huset ligger. Hur vill du dimensionera är det ok med lite el spets eller vill du ha 100% från vp. klarar du dig med 50 grader när det är kallt blir det kanon med vp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.