Ska bygga en öppen farstukvist och överliggarna på kortsidorna blir troligen 125x125 mm i massivt trä, 2500 mm lång.

För upplagen har jag två alternativ.

1. Infästning i vägg och enbart i stolpe på 2500 mm från väggen.
2. Samma, men dessutom en stolpe på 1900 mm från väggen.

Fall 1 blir då, som jag ser det rörliga upplag i båda ändar, medan fall 2 blir fast inspänning i ytteränden.

Den enkla frågan är om fall 2 ger 24% (linjärt förhållande) mindre nedböjning än 1, eller om det blir avsevärt mycket bättre?!

Någon som har formlerna i huvudet, det är typ 35 år :eek: sedan jag läste hållfasthetslära.. ?! ..

Bild på fall 1! Balken går över trappan.

Farstukvist skiss.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skall det se ut som på bilden (det ser väldigt fint ut) så blir det inte mycket last att tala om, kan max röra sig om last från 1m2 snedtak som bjälken skall ta upp.

Jag hade kört på alt 1.
 
Jag byggde liknande, min stolpe sitter i träfasad, med 3st 8mm skruv som går in i stommen bakom.
Hammarbandet/överliggaren är därefter fäst i stolpen.
Kan du/vill du inte ställa stolpen på "golvet"?
 
Ja, det skall bli som på bilden ovan. I alternativ 2 dock även med en stolpe omedelbart till höger om trappan. Kan inte ta åt mej äran för skissen, vi hyrde in en arkitekt några timmar för flera år sedan.

Inne vid väggen skall det bli en stolpe med tiden, men inte till en början eftersom huset skall putsas om. Tanken är därför att fästa balken i befintliga hål i väggen och montera (halv-)stolparna mot väggen senare efter putsningen.

Bilden nedan visar den inte fullt så vackra verkligheten med spår efter den tidigare murade farstun som jag rivit. Det hade givetvis varit logiskt att putsa om huset först, men det ligger i framtiden och den nya dörren måste skyddas så snart som möjligt då den börjar visa spår av vädret.

photo.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beträffande balken så är jag lite orolig att den kommer att hänga ner som jag inte sätter en extra stolpe till höger om trappan, men ni tror alltså inte att det är någon risk?
 
Redigerat:
Håller med övriga en 5x5" på 2,5 m böjer sig inte för den lasten.
 
Låter bra! Då blir det ingen extra stolpe. Tack alla för råden!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.