Hej.

Hoppas någon kunnig här kan vara behjälplig med dimensionering av en limträbalk.
Behövs ritning går det att ordna, men jag hoppas att min beskrivning räcker.

Öppning av innervägg, från ena gaveln och 5400 mm in i huset. Således antar jag att en balk på ca 5600 mm krävs för att inkludera upplag.

Huset står i snözon 1,5.

Det är ett 1,5 plans hus, inredd övervåning, isolerat tak med betongtakpannor (byggt början på 90talet)
Utrymmet direkt ovan tänkt balk är sovrum.

Bjälklaget är 45x170 mm, och sitter samman med takbalkar i kattvinden enligt typisk 90gradig trekantskonstruktion. Bjälklaget är cc600 mm, takstolarna sitter cc1200 mm

Bredden på huset är 6400 mm.
Avståndet till bärande vägg från yttervägg är 3700 mm och således 270 mm på andra sidan. Väggen är alltså inte centrerad i huset.
Bredden på ovanvåning, alltså rummets yta är 4200 mm.

Bifogar en halvtaskig och exempelbild för att bättre förklara.-

Tacksam om någon har kunskap eller program för att räkna fram det. Svenskt Trä dimensionering sträcker sig tyvärr inte längre än 5000 mm limträbalkar.

Trevlig kväll =)
 
  • Teknisk ritning av en trä takstom med måttangivelser i centimeter. Gavelkonstruktion med olika sektioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bredare skrev:
Hej.

Hoppas någon kunnig här kan vara behjälplig med dimensionering av en limträbalk.
Behövs ritning går det att ordna, men jag hoppas att min beskrivning räcker.

Öppning av innervägg, från ena gaveln och 5400 mm in i huset. Således antar jag att en balk på ca 5600 mm krävs för att inkludera upplag.

Huset står i snözon 1,5.

Det är ett 1,5 plans hus, inredd övervåning, isolerat tak med betongtakpannor (byggt början på 90talet)
Utrymmet direkt ovan tänkt balk är sovrum.

Bjälklaget är 45x170 mm, och sitter samman med takbalkar i kattvinden enligt typisk 90gradig trekantskonstruktion. Bjälklaget är cc600 mm, takstolarna sitter cc1200 mm

Bredden på huset är 6400 mm.
Avståndet till bärande vägg från yttervägg är 3700 mm och således 270 mm på andra sidan. Väggen är alltså inte centrerad i huset.
Bredden på ovanvåning, alltså rummets yta är 4200 mm.

Bifogar en halvtaskig och exempelbild för att bättre förklara.-

Tacksam om någon har kunskap eller program för att räkna fram det. Svenskt Trä dimensionering sträcker sig tyvärr inte längre än 5000 mm limträbalkar.

Trevlig kväll =)
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-innervagg-1-12-planshus/
 
T Tompafix skrev:
[länk]
Tack, men som jag skrev i min beskrivning så kan man på den sidan inte ange större längder/öppningar än just 5000 mm. Således fungerar inte den för mig.
 
B Bredare skrev:
Tack, men som jag skrev i min beskrivning så kan man på den sidan inte ange större längder/öppningar än just 5000 mm. Således fungerar inte den för mig.
Sry läste slarvigt 🙃
 
  • Haha
Bredare
  • Laddar…
Lurrig balk. För att få en fingervisning om storleken som behövs kan du använda tabellen som finns här för limträ balkar:
https://www.svenskttra.se/bygg-med-tra/om-limtra/dimensioneringshjalp/
- Om du antar en egentyngd bjäklag på cirka 0,50 kN/m2 (50 kg/m2) och nyttiglast enl. norm på 2 kN/m2 (200 kg/m2)
- Anta att att av de 6.4 metrarna så går cirka 1.25*4.2/2 = 2.7meter av lasten på bjälklaget direkt till balken
- Då får du en dimensionerande last på cirka (1,2*0,50+1,5*2)*2.7 = 9.5 kN/m lägg till att lite snö och annat som kommer ifrån taket och bäklaget, så är du säker uppe i 12-15 kN/m.
- Från tabellen, kan du avläsa att 78x540 är tillräckligt för 12 kN/m.
- Men med tanke på att denna tabell är baserat på deformationskrav för tak (L/300), samt inga reduktioner från instabilitets problem, samt ingen hänsyn till vibrationer, så måste du säkert öka någon storlek, kanske till omkring 2st 78x495.

Som sagt, detta är bara en grov uppskattning. Hoppas du hittar någon som kan hjälpa dig mer utförligt.
 
Tackar för tipset. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.