Tjenare!

Har lite funderingar kring dimensionering av takkonstruktion.
Det blir ett uterum på 4*6m(inglasat) med sadeltak råspont och plåt.

asdfasdf.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1. sidobalk: 90*315
2. Nockbalk: ?
3. Frontbalk: 90*315

Till takbalkar tänka jag mig 95*195 cc120 sen råspont och plåt
Som ytterstolpar 90*90 sen limma och skruva 90*45 på sidorna så det blir som ett L för uppläggning av balk!

Anledningen till att jag vill ha 90*315 är för att dom finns på byggmax och att det blir enkelt att bygga stolpar med den dimensionen som inte ser ut som tändstickor.

kan jag köra samma dimension till nockbalk ?

Tacksam för svar

Rickard karlborg
 
6 m mellan upplag kanske inte 90*315 klara om du inte vill ha ett rejält "nedhäng".....

Prova den dimensionen i Moelvensdimensioneringsprogram så får du se vad som händer och vilken dimension som krävs alternativ hur många upplag som krävs. Programet hittas här: http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx
 
Redigerat:
tack för svar!

Det blir max 4m som den ska klara av. i framkant kommer det vara en stolpe i mitten så där blir de ju cirka 3 meter spann!

Tror du dom räcker för 4 meter spännvidd ?

Jag har försökt att använda det programmet men det va inte de lättaste !
 
Ahh, jag fattade fel. Måtten stod ju på skissen om man hade tittat tillräckligt bra. Vad är det som är svårt med programmet?

I vilken kommun bor du i? Vad skall du ha för typ av tak? Takvinkel? Skriver du ut den informationen så kan jag kolla via programmet. Använde det själv när vi byggde uterum för några år sedan.
 
Roli:

Självklart skulle jag ha skrivit med de. vet inte varför jag inte skrev med de... hur som så kommer det vara vanlig plåt som ser ut som tegel och jag hade tänkt mig 27 graders lutning. samma som på huset. Jag bor i säter så snözon 2.5 !

Elpaco:

Längsgående mittakbalk antar jag är "nock balk" men vad är Tvärgående takåsar ?
 
Hej kolla in dimensioneringssidan så borde du nog hitta förklaringar!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.