Har en köksö som är 145 cm bred med lådor under ena sidan (60 cm), och ett överhäng på andra sidan där man skall kunna sitta med 2-3 barstolar för att kunna äta/luta sig. Överhänget är dock 51 cm, och jag försöker reda ut om jag måste ha stödben under, eller om det kan räcka med konsoler som sitter fast på undersidan och tar upp kraften. Ngn som kan hjälpa mig med att dimensionera om detta funkar?
 
Vad består överhänget av? Bänkskiva?

Ärligt talat så förstår jag inte riktigt konstruktionen. Du har inte möjlighet att bifoga en bild eller skiss på hur det är tänk att se ut?
 
Aha, kanske kan hjälpa med lite förtydligande! Bifogat är bild, samt att bänkskivan är en 3 cm tjock laminatskiva. vs en vanlig bänkskiva. Funkar det med konsoler enligt skissen nere i hörnet?
 
  • Köksö.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svaret är ja.
Eller nej.
Beror på vad det är för konsoller, vilka mått och vilka material, hur du fäster dem i köksskåpet, vilka material och vilken tjocklek du har i det, hur köksskåpet är fäst i golvet, samt hur stabilt golvet är..

Samt säkert på något annat som jag har glömt.

Med andra ord lite svårt att svara på.

Enklaste alternativet är att överdimensionera och bygga något bombsäkert, men jag antar att du frågar eftersom du vill ha något snyggare än bordsbenen.

Du bör nog dimensionera för 150kg längst ut på skivan (två personer som hänger nästan hela sin vikt på den)
Detta betyder att oavsett hur kraftiga konsollerna blir, så kommer skåpet att välta, om det väger mindre än 255kg (150*0,51/(60/2)).
Alltså måste du fästa det i golvet. Det ser ut som om du har laminat eller parkett på golvet. Den ligger säkert flytande. Vad finns under den? Bäst vore att kunna skruva i något stabilare än golvspån, även om golvspånet borde hålla. Fäst tre vinkeljärn i golvet, vart och ett med fyra skruvar och fäst sedan dessa i köksbänken med vars tre skruvar (inne i sockeln naturligtvis, så syns det inte och i den långsidan som vetter bort från överhänget). Det kan bli problem med att det flytande golvet vill röra sig, men hindras av skruvarna, men eftersom köksön förmodligen står i närheten av mitteln på golvet borde det bli ok. Då återkommer vi till konsollerna. Det är för länge sedan jag läste hållfasthetslära och sådana formler verkar inte finnas på nätet.
Mitt tips, som har lite bombsäkerhetsstämpel, är att gå till smeden. Köp tre T-profiler av honom, var och en 90cm lång och kanske 30mm hög. Skruva dem under bänkskivan, var och en med tio skruvar jämt fördelade, tio centimeter (90+10+10=110) från varje kant (dvs de kommer att gå genom nästan hela skåpet, på undersidan av skivan) en tio-tjugo centimeter från varje yttersida och en i mitteln. Glöm inte att skruva fast bänkskivan i skåpet med vinkeljärn och skruvar. Fem vinkeljärn (ett på varje sida i varje skåp (jag antar att du har två skåp) och ett på bakväggen), fyra skruvar i bänkskivan genom varje vinkeljärn och fem in i skåpen (de blir ju ganska korta, eftersom du inte vill dra dem genom skåpen. Detta borde bli i princip osynligt, ganska billigt och mycket hållbart.

/ Fredrik
 
Redigerat:
Tack för ditt utförliga svar! Känns som att det kan bli en betydligt mer problemfri lösning med att satsa på ben...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.