Ska till och riva en bärande vägg i huset.
Huset är ett 1 ½ plans byggt –49. Den bärande väggen består idag av stående plankvägg, tjocklek 50mm.
Husets totala bredd är 8m och väggen som skall rivas har en längd av 4.7m och är placerad mitt i huset på entre plan.
I källaren finns en murad vägg i samma linje som rivningsväggen.
Enligt svensk limträ dimensionerings lista skall jag använda en 4.7m med dim 90x410mm.
Denna höjd känns lite för mkt och funderar nu på att använda en stålbalk istället typ HEA.

-Finns det några motsvarande listor eller liknande för att dimensionera en HEA-balk?
-Finns det några bra alternativ till balk typ lättvikts konstruktion eller liknade som har mindre bygghöjd än limträ?
Används normalt fyrkants rör till stöttor eller går det bra att köra med trä?
Är lite skeptisk till att svetsa samman balk + stöttor på plats i vardagsrummet.
-Är limträ 90x410 överdimensionerad kanske fungerar en 90x315 balk?
 
har du övervägt att lägga ett limträ på vinden, ovanför bjälklaget och låta detsamma hänga i balken? Då slipper du helt en synlig balk.

Det går bra att göra upplag av trä, ett par 45x5 eller 45x120 som bildar en stolpe blir väldigt stadigt.
Jag tror inte att 90x410 är överdimensionerat om jag jämför med balkarna jag har här i huset på liknande spännvidder.
 
Redigerat:
Har tyvärr övervåning ovanför.
Alternativet är ju att bryta upp golvet på övervåning och kapa bjälkarna för att sedan trycka upp en limträ men det ställer ju till det lite så det är sista utvägen.
En balk med låg bygghöjn är helt ok, frågan är bara vilken??
 
hebbe skrev:
Har tyvärr övervåning ovanför.
Alternativet är ju att bryta upp golvet på övervåning och kapa bjälkarna för att sedan trycka upp en limträ men det ställer ju till det lite så det är sista utvägen.
En balk med låg bygghöjn är helt ok, frågan är bara vilken??
Om du söker på forumet så ska det gå att hitta en gammal tråd som jag skapade för flera år sedan. Där diskuterades avväxling i dom längder du är på jakt efter. Några trevliga forumister gjorde också lite beräkningar. Jag minns inte längre resultatet men det borde gå att hitta denna tråd (sökte lite nu men hittade tyvärr inte). Jag TROR att det var en HEA 240 som det pratades om, du måste dock kolla upp detta.
 
Bra trå med mkt användbar info.
En HEA verkar vara det som gäller.
Får börja räkna lite men har svårt att uppskatt lasterna som verkar på balken förutom egenvikten.
Vad är det som gäller? Finns det något generellt last som kan användas?
Huset är ett 1 1/2 plan + källare. 10x8m.
Funderar även på hur balken skall fästas i stolparna på ett bra sätt. Borra hål i nedre flänsen och sedan bulta? (Trä stolpar).
 
Mha Martinssons limträ dimensionerings program har den totala lasten uppskattats till 2x27KN.
(1 ½ plans villa 8x10m, balk med spännvidd på 4.7m placerad i mitten på huset.)

Nedböjning har beräknats med formel (5*qL*L^3)/384*EI
För en IPE200 skulle detta ge en maximal nedböjning av: 1.6cm (Ix=1943cm4)
Detta motsvara samma nedböjningen som en 90x405 limträ balk skulle ge.

Kan man känna sig säker med en IPE200 alt IPE220?
Dessa balkar har ju hyfsat bra vikt egenskaper.
 
Kanske lite mkt nedböjning.
Man brukar anv sig av ett gränsvärde på L/400.
För din balk motsv det 1,2 cm.

(Jag har nu inte kollat dina laster!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.