Planerar att bygga en boda vid vår stuga i Norrland. Det är gott om snö på vintrarna och jag vill inte att något brakar ihop av snölasten.

Bodan kommer att byggas intill en befintlig byggnad (en vägg kommer att fästas vid denna).

Bodan kommer att bli ca 5.70 x 5.70.

Vill bygga denna med ett brutet tak med tillräcklig taklutning. Men samtidigt är det trevligare att vara upp på taket om det inte är väldigt brant. Den gamla byggnaden har nog närmare 45 graders taklutning och är inte kul att vara upp på taket på.

Några frågor..

Vad är rekommenderad taklutning i norra delen av landet? Räcker 20-30 grader?

Jag kommer troligtvis att köpa färdiga takstolar, då det är nästan 6 meters spännvidd. Och det är väl rekommenderat vad jag förstått?

Ska man tänka på något annat vid t.ex. dimensionering av väggar eller plintar/lecablock (som byggnaden ska stå på)? Tänkte göra väggar av 45x170 + 45x45 (invändigt) med 170 + 45 mm isolering (gullfiber). Borde jag ha grövre väggreglar då väggarna kommer att bära upp takstolarna?
 
Angående taklutning kan du tänka mer eller mindre än 30 grader. Ska du ha mindre än 30 grader är lasterna från snön samma oavsett lutning men har du över 30 grader så går det mot noll vilket är när du uppnått 60 graders lutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.