Hej. Har idag befintlig balkong på 6000x2200mm. Tänkte riva den och göra en likadan.
Balkongen idag står på 8st plintar med 90x90 stolpar. Sen är där också bultade reglar i balkskor I fasaden.
Dock har jag en förhoppning att kunna bygga balkongen på de 4 yttre stolparna och endast en bultad bärlina i fasaden.
Frågan är om detta kommer hålla. Har det vanliga 0,3kn/m² + självvikten.

Bifogar bilder på befintlig balkong.
Hoppas någon kan hjälpa mig. Har kollat träguiden och lite annat men får inte direkt några raka svar på det jag undrar där igenom.
Befintlig balkong på ett tvåvåningshus, stödd av åtta plintar med 90x90 stolpar; radhusfasad med fönster och dörrar på övre och nedre plan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning över kök och trädäck, med mått angivna som 660 mm för köket och 220 mm för trädäcket. Trappa visas till höger om trädäcket. Skala kan avvika från verkligheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror du har mer last än 0.3 kN/m2 = 30kg/m2.

Kvarvarande pelare, balkar och plintar bör dock hålla. Då dessa inte får något väsentligt tillskott av last. Den knepiga frågan blir snarare hur du ska fästa in bärlinan i väggen, både gällande hur du ska ta hand om lasterna men även gällande fukt.
 
K
Generell nyttiglast för altan/balkong brukar vara 3,5kN/kvm, dvs 3500N. Alltså ca 350kg/kvm.
 
A a_w skrev:
Tror du har mer last än 0.3 kN/m2 = 30kg/m2.

Kvarvarande pelare, balkar och plintar bör dock hålla. Då dessa inte får något väsentligt tillskott av last. Den knepiga frågan blir snarare hur du ska fästa in bärlinan i väggen, både gällande hur du ska ta hand om lasterna men även gällande fukt.
Man skulle kunna köra gängstång, med eller utan gänghylsa. Tec7 eller pl400 eller annan massa för att täppa till. Loctite i hylsan ifall man använder det.
Skall tilläggas att där sitter bultade balkskor I fasaden redan på c/c 600. Kommer kunna nyttja de hålen.
 
K kniv skrev:
Generell nyttiglast för altan/balkong brukar vara 3,5kN/kvm, dvs 3500N. Alltså ca 350kg/kvm.
Ja jag menade 3,0 i huvudet. Inte 0,3
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.