Hej,
Håller på med planerna för en altan som även ska fungera som carport. Jag funderar över dimensionerna på bärlinor och golvreglar. Altanen blir 5,40m bred (ut från huset) och jag planerar att fästa en bärlina i väggen och att ha ytterligare två bärlinor på plintar. Om jag har förstått inlägg på detta forum och de tabeller rätt som jag har hittat så skulle golvreglarna kunna vara 45x170 cc60 (avstånd mellan bärlinor blir 2,7m). Frågan är hur jag ska dimensionera bärlinorna. Eftersom det ska bli möjligt att köra in en bil under altanen så vill jag kunna ha ett spann på 3,80-4m där bilen ska in. Tanken jag har är att använda två st 45x195 (dvs 90x195) för de båda bärlinorna som sitter på plintar. Funkar det eller blir det för klent tror ni?

Mvh
Peter Thorén
 
Jissus vilken bred bil du har.
 
Hej, och välkommen..

Det var ett lite ovanligt projekt du har på gång.
Du menar alltså att altanen ska vara körbar?
Vad hade du tänkt använda som trall?

Jag hade nog satsat på fler plintar under ytan där bilen ska stå.
 
GoForIt skrev:
Hej, och välkommen..

Det var ett lite ovanligt projekt du har på gång.
Du menar alltså att altanen ska vara körbar?
Vad hade du tänkt använda som trall?

Jag hade nog satsat på fler plintar under ytan där bilen ska stå.
Jag tolkade det som att altanen skulle vara Carportstak
 
Antar att han menar att bilen ska stå under altanen.
 
Nimajneb skrev:
Jag tolkade det som att altanen skulle vara Carportstak
Ja, så kanske det är..?
Vi får väl avvakta mer besked..
 
Körbar? Bred? Bilen ska stå under altanen tror jag bestämt att jag skrev... Huset är ett tvåvåningshus med hel källare under (ej nergrävd). I den källaren finns ett garage och jag vill kunna ställa bilen utanför garaget, under altanen. Därav 5,5m djup (min bil är knappt 5m lång). För att inte ha alltför trångt med stolpar runt bilen tyckte jag att det vore bra om jag kunde ha 3,8-4,0m mellan stolparna där bilen ska in om det inte medför alltför stora byggnadstekniska problem. Nu är ju bilen inte mer än 1,8m bred + det utrymme som behövs för att öppna dörrarna så hur bred brukar man göra en carpor?

Mvh
Peter
 
Hej Peter
jag har en liknande altan. 4m spännvidd och 8,5m lång med plats för bilen under. Golvreglarna är 50x200 monterade cc60. reglarna är fästa i balkskor i båda ändar. Funkar hur bra som helst stadigt utan svaj .

MVH
Mattias
 
  • 2007-09-10 19-06-16.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2007-09-22 16-55-46.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.