Hej,

Jag har en befintlig altan som jag ska sätta upp ett tak över med 16mm kanalplast. Djupet ut från huset är ca 3.5m och bredden 4,8m. Kanalplasten kommer därmed sträcka sig ut 3,5m och vara 4,8m bred.

Jag vill helst inte ha en stolpe i i mitten i framkant, utan endast i hörnorna. Därmed kommer bärlinan sträcka sig över hela längden dvs längden på bärlinan i framakant blir ca 4.8m.

Vilken dimension behövs för denna bärlina?
Kan jag sätta ihop 2 st reglar 45x220 så det blir 90x220 och kommer detta att räcka.

Eller jag måste använda limträbalk och i så fall vilken dimension?

Min tanke är även att glasa in detta sedan och därmed får det ju inte heller svikta för mycket så glasskjutpartierna kläms/knäcks.

Mvh
Ubbe
 
OM man går in i tabell på 4 m bredd och 5 m bärlina så rekommendrar man 115x315 eller 90x270 i limträ.
Nedböjning 12-14 mm.
Så 90x220 blir lite klent om man går efter tabellerna.
Glasskjutdörrar skulle jag inte satsa på utan mittstöd.
Fast det går ju att skotta taket om det blir för mycket snö :)
 
Tack för svaret Titanium.

Har nu pratat med en som kan lite mer än mig och de föreslog limträbalk 66x315 som bärlina på de 4,8m. De påstod att det då max skulle bli en nedböjning på 11mm, vilket precis ska klara gränsen för att glasa in.
Jag kan tycka 11mm låter mycket, så mycket spel är det väl inte på skjutbara glaspartier?
Han tyckte att vi även skulle ha limträbalkar på de sex åsarna som ligger med 1000mm (cc) och med längden ca 3,5m. Dimensionen på dessa skulle vara 56x225.

Jag kör nog med limträbalk som han sa fast för bärlinan går jag upp till 90x315 som jag såg Byggmax hade hemma.

Kan detta bli bra?

Mvh
Urban
 
Ska du ha glasskjutdörrar i ditt fall så hade jag tittat på en stålbalk istället.
 
På länken nedan kan man beräkna dimensionen istället för att gissa.
11mm spel är det faktiskt i uterumsglas. Dom "hakas" ju fast ovanifrån.

http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx

Jag gjorde en snedhörn för att får ena pelaren där och därigenom kunna gå ner lite i dimension.

/B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.