Jag ska bygga en ca 20 meter lång trådspalje för klängväxter, som ska fungera som insynsskydd. Eftersom det är stora höjdskillnader krävs en hög kontruktion, dvs en trådspalje som på högsta stället blir 4 meter hög (på lägsta stället ca 2,5 meter).

Jag tänker mig ett viltstängsel eller trädgårdsstängsel med stora rutor, antingen 10x10 cm, 20 x 20 cm eller något däremellan (eventuellt rektangulärt, beroende på vad som finns i lämpliga mått). Stolparna tänker jag mig tryckimpregnerat trä 95 x 95 mm. Konstruktionen står på berg, så varje stolpe förankras med stolpsko direkt i berget.

Hur ska jag tänka kring avstånd mellan stolparna? När ett 4 meter högt nät är fyllt med klängväxter blir det rätt mycket vindfång. Stolparna är tjocka så de klarar mycket last, och deras infästning i berget är stark. Kraften på trådnätet delas upp i många trådar.

Min magkänsla säger mig att jag bör ha mellan 1,5 - 2 meter mellan stolparna. Men jag vet egentligen inte vad jag baserar det på.

Någon som har nåt uppslag kring hur jag bör tänka?
 
P
Hej har inget bra svar på frågan men jag är nyfiken på din konstruktion. Vad skall du ha för klätterväxter och när tror du att de är tillräckligt stora för att ge insynsskydd?
 
Främst murgröna och klätterhortensia. Eventuellt vildvin och pipranka också. Har hört mig för lite på plantskolor, och vildvinet verkar vara det som växer snabbast oc blir tätast. Men riskerar över tiden att ta över helt i förhållande till de andra växterna.

Murgröna kan köpas med färdiga rankor på upp till åtminstone 3 meters längd. Så om man köper många såna och binder upp dem tätt kan man nog få insynsskydd ganska meddetsamma, dvs helt enkelt en fråga om hur mycket pengar och jobb man vill lägga. Enklare och billigare såklart att plantera färre plantor men då tar det längre tid innan det blir tätt.

Om man vill ha upp till 3 meters höjd och har ett underlag som inte lutar finns det till och med en färdig produkt att köpa:
http://www.vegtech.se/markmiljoer/vaxtskarmar/
https://www.kantenklaarhagen.nl/hedera-helix-woerner-120x180cm
(Det alternativet funkar dock inte för mig eftersom marken lutar rätt kraftigt, och nätet som de är lindade på är styvt och går inte att skjuva.)
 
P
Jag är inne på samma linje. Tänkte först bygga staket, men din lösning ser ju smidigare ut. Vilket pris har du kalkylerat med per löpmeter? Var köper du stängsel?
 
Vad för typ av stolpsko tänker du använda?
Med 4 m höga stolpar/spalje så krävs någonting i hästväg...

Murgröna borde vara det bästa som insynsskydd eftersom det är grönt även på vintern. (I a f här i Skåne.)
 
Relevant kommentar, ja. Tanken är helt vanliga stolpskor men en planteringslåda nedtill, 1m bred. Både stolpar och motsatt sida av lådan får stolpskor. Dvs stolpen stöttas i praktiken av två stolpskor med 1 meter emellan, sammanhållna av styv träkonstruktion. Eventuellt ett snedstag vid några av stolparna för ännu högre stabilitet i vindfångsriktningen.

Hoppas det där gick att förstå, inte helt lätt att förklara...
 
Tror jag förstår.
Lådorna styvar upp. Då gäller det att de inte ruttnar...

Jag tänkte på stolpsko med ett kraftigt runt ben med påsvetsat vinkel-/u-järn. Som gjorda för att borra ner i sten/betong, men är endast till för att få en stolpe upp från marken, dvs ta lodrät last. De är odugliga på att ta böjande laster, som uppstår i staket-/spaljestolpar vid blåst. Ju högre stolpar desto större vindlaster.
Kanske fungerar det med två sådana på en meters avstånd..., men plintjärn är nog bättre.
 
Jag tror det funkar med sådana vanliga stolpskor, ja, eftersom lådan styvar upp. Men visst, plintjärn vore bättre. Finns de med dubb i ena änden? Annars måste jag borra jättestora hål i berget för att få ned hela järnets bredd.

EDIT: Ja, det finns, inser jag nu. Två såna blir ju mycket mer stabilt än en stolpsko, tack för idén!
http://joma.se/stolpjarn-typ-u#.U9uR1mNjaVE
 
Redigerat:
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.