Hej!

Hur svårt är det att dimensionera till- och frånluft-kanaler till en normal villa?

Skall montera ett FTX-aggregat snart, och jag funderar på om det är värt/nödvändigt att anlita experter för dimensioneringen, eller om man kan göra detta själv. :-/

Hade tänkt mig en huvudkanal på 160mm till/från FTX (HERU75), och avstickare på 125mm till/från rummen

Frånluft i båda badrummen, tvättstuga och vid braskaminen, och tilluft i tre sovrum.
Har vi några ventilationsproffs som har några synpunkter/tips? ;D

/Jonas
 
Särskilt svårt är det nog egentligen inte. Det är väl lite ovant, eftersom det är något man inte gör så ofta.
Som du säger; huvudkanalerna är 160. Sen går man ner till 125 när det förgrenar sig för att sluta med 100 för till-/frånluftsdonen i rummen.
Själva slutjusteringen görs ju genom att ställa in till-/frånluftsdonen. (Detta får man inte göra själv, utan man måste anlita en auktoriserad firma.)
 
Så man använder alltså 160/125 grenrör och använder sen ett reduktionsrör innan från/lilluftsdonet från 125 till 100.

Jag kommer ju ha fler frånluftdon (4)än tilluftsdon (3). Ska jag gå upp i dimension på tilluften för att balansera systemet bättre? 100 rör på frånluft och 125 på tilluft kanske?

Den sammanlagda tvärsnittsytan på frånluftsrören borde ju vara den samma som tvärsnittsytan på tilluftsrören.

Har jag fattat rätt? [smiley=2vrolijk_08.gif]

/Jonas
 
Lånar tråden om det är ok.

Jag tänkte dra min vent ungefär som på bilden infogad och ansluta till en frånluftvärmepump. Anslutningarna på den är 125mm och jag hade nog från början tänkt göra all rördragning med 125rör, men är det för klent då?`
Ska även jag satsa på en huvudstam på 160 för anslutning av de som går från bad, toa och tvätt? från köket en 125:a?

Vill ju inte bygga underdimensionerat direkt.

Tacksam för svar så man kan beställa material snart.

Mvh Patrik

Bild: http://200sx.kicks-ass.net/moken/img42a7f6c03f7c9.jpg
 
Kanal/don-storlek är beroende på valt flöde.
Kök, WC (ej dusch) dylikt 10l/s = 100mm don räcker normalt.
Bad, tvättstuga dylikt 157/s = 125mm don.

Stammar 160, glöm inte ljufälla(or).

Sedan alltid lite beroende på hur man drar kanalerna, nackdelen med för stora kanaler är lägre hastighet = större avkylning om kanalen är dåligt isolerar (kallt utrymme).

Hoppas detta upplyser lite ;)
 
FrittDrag skrev:
Kanal/don-storlek är beroende på valt flöde.
Kök, WC (ej dusch) dylikt 10l/s = 100mm don räcker normalt.
Bad, tvättstuga dylikt 157/s = 125mm don.

Stammar 160, glöm inte ljufälla(or).

Sedan alltid lite beroende på hur man drar kanalerna, nackdelen med för stora kanaler är lägre hastighet = större avkylning om kanalen är dåligt isolerar (kallt utrymme).

Hoppas detta upplyser lite ;)
Tack för svaret, en följdfråga då, vad räknar du som kanal :)

köksventilationen kommer dras lite annorlunda pga öppet till nock, här tänkte jag dra 125mm hela vägen.
Mellan bad och FLVP kommer det vara ca 3meter, detsamma från lilla toan, behöver jag 160mm?
Isf en gren i ändan som grenar från 160 till 125 för vent i bad, pluggar andra änden. Från lilla toan kan jag dra en 125 som har en gren till 100 och plugg i ändan, även en gren 125 som ventilerar även tvättstugan, eller ska även denna stam isf vara 160? Anslutning till frånluftvärmepumpen är ändå bara 125mm.

Mvh Patrik

 
Varför överdimensionernar man inte det hela rejält? Tex en huvudledning på 250mm och 160mm till frånluftsdonen (160 verkar vara det största som det finns normala frånluftsdon till).

Nyckeln verkar ju vara att få ner flödeshastigheten så att det inte börjar susa. Ju grövre rör desto lägre flödeshastighet per flyttad volym luft.
 
josa100 skrev:
Varför överdimensionernar man inte det hela rejält? Tex en huvudledning på 250mm och 160mm till frånluftsdonen (160 verkar vara det största som det finns normala frånluftsdon till).

Nyckeln verkar ju vara att få ner flödeshastigheten så att det inte börjar susa. Ju grövre rör desto lägre flödeshastighet per flyttad volym luft.
Blir väldigt låga tryckfall över donen, ger ett instabilt system. Kastlängden på tilluftsdonen blir för kort vilket ger dålig omblandning av luften.

När man dimensionerar ett system så är det en balans mellan flera faktorer.

Sikta på strax under 5 m/s i kanaler och runt 30-50 pa tryckfall över donen så blir det bra.

Glöm inte ljudfällor vid aggregat samt efter spjäll också.
 
Tackar för svaret. Vad är det som blir instabilt?

"Kastlängden på tilluftsdonen blir för kort vilket ger dålig omblandning av luften." (jag pratar om frånluft)

Vad menar du med detta?
 
josa100 skrev:
Tackar för svaret. Vad är det som blir instabilt?

"Kastlängden på tilluftsdonen blir för kort vilket ger dålig omblandning av luften." (jag pratar om frånluft)

Vad menar du med detta?

Med väldigt låga tryckfall över donen så påverkar varje don hela anläggningen i större utsträckning än om man har något högre tryckfall.
Kastlängden är vid vilket avstånd från donet luftens hastighet har minskat så pass att den "faller" ner till rummet från taket. Man vill ha 0,2 m/s(dragfritt) när luften kommer in i vistelsezonen.

Men ska du enbart ha frånluft behöver du inte bry dig om kastlängder, det gäller enbart tilluft(tyckte du skrev FTX i TS).

Om du känner dig bekväm med att räkna lite kan du använda ProSelect. Finns på swegons hemsida. www.swegon.se.
Där kan du mata in dina uppgifter om flöde och välja ett don så får du ut alla data på kastlängder och ljudnivåer o.s.v.

Lycka till, och fråga mer om det verkar rörigt eller om jag förklarar för dåligt. Det är lätt att ta vissa saker för givet när man jobbar med det varje dag :)
 
Är det här på riktigt eller på skoj nu :wow:

Det är ju nästan tio år sedan trådskapararen JonasHolm började med sina funderingar,
så det vore väl platsa på något historiskt museum nu.

Eller har du inte löst dina ventilationsproblem än, Jonas?
 
Tänker att många frågor är ju inte endast till för den som ställt frågan utan även för andra (tex mig) som också vill lära mig :)

Min proritet nummer 1 är att det ska vara så tyst som möjligt. Om det blir lite trixigare att ställa in don till varandra tycker jag blir underordnat ett så tyst system som möjligt. Tänker också att om man vill öka tryckfallet något i höjd med donen kan man ju alltid komplettera med någon form av skumdämpare:

250x350.jpg
 
Redigerat:
ljuddata finns på alla produkter, sen är det bara att räkna :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.