Så här ser det ut i taket i mitt stall. Luftfuktigheten är 100%. Notera att ovan boxarna är det torrt i taket, det är bara ute i stallgången som daggen hänger. Det angriper även träväggarna med mögel. Stallet är någorlunda isolerat, både väggar och tak.

Taket i ett stall med kondens och dagens droppar synliga på plåtunderlaget, med en ventilationsrör i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ventilationsröret som går upp genom taket är 150 mm. Tilluft kommer via väggventiler med ca 4 ggr större area. Uppenbart behövs mer ventilation. Takhöjden är 2.5 m. Jag har hittat siffror på 300 - 400 m³/h, som jag tror gäller per häst? (jag behöver räkna på 3 hästar). Jag hittar även siffror 15-20 m³/h/m² som med ca 30 m² golvyta totalt landar på 450-600 m³/h.

Det jag inte finner någon uppgift om är hur man räknar ut diametern på ventilationsröret i taket. En halvmeter? Kanalfläkt? Fungerar frånflöde lika bra med väggventiler? Tacksam för hjälp här, även andra tips på att få ned luktfuktigheten. Uppvärmning? Vid denna väderlek (några få plus grader och regnigt) är det kanske inte ens läge att ta in hästarna?
 
Här hittar du lite riktlinjer angående djurstallar och häst.
 
  • Tabell över riktlinjer för ventilation och temperatur för hästar efter arbetsintensitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.