Hej.

Finns det någonstanns att läsa hur man behöver dimensionera vattenledningar, varm- och kallvatten.

Jag skall byta ut en del rör i badrummet, flytta placeringen så att det blir rätt gjort enligt rekommendationer. Just nu är det. 28mm kallv, 22 mm varmv i stommen till badrummet. I badrummet är det så här 28mm (kallv.) -> 22 mm till badkar och handfat, efter handfat till bide 16 mm slutligen 12mm fortsättning till toa. För varmvattnet är det 22 -> 16 badkar, handfat 12mm till bide.

Jag har tänkt ändra till direkt på stommen i källaren de sista 1½ m upp till badrum 15mm och 12 mm förgrenas direkt till de olika sakerna Badkar, handfat och toa. Biden tar jag bort.

Den nya installationen kommer att se ut så här vid t-kopplingarna över golv byter jag alltså från 15->12 mm.
http://www.zazozora.com/anders/ror/rorbadrum.jpg
 
Ja, man kan läsa om detta hos Wirsbo förstås.

Orkar du inte tänka kan du använda 22mm PEX (?) i stammen och sedan 15mm pex till alla förbrukare. Det blir bra. 22mm räcker till mycket stora avstånd och förbrukare, du verkar bara ha några meter.

 
Tack för länk och förslag.

Ja det är ju små avstånd. rör sig om 1 till 1½ per dimensionsbyte och till avtappning.
 
Försök att ha så liten dimension som möjligt på varmvattenledningen. Annars måste du spola en stund innan det kommer något varmvatten.

Har själv en alldeles för stor "matningsledning" fram till fördelningen, var inte tillräckligt uppmärksam på detta fenomen när den s.k. "experten" gjorde ledningsritningarna. Man måste ifrågasätta alla uppgifter som kommer från s.k. "experter".......
 
Även tidsaspekten finns väl dokumenterad hos Wirsbo (vafan man kan ju tro att man är sponsrad). Håller med om att det är något man skall tänka på.
 
Jo, tack. Jag har en skapligt lång väntetid på varmvattnet i badrummet.

Vet inte varför de valt sådan stor area på ledningarna där, kallvattnet kommer direkt från kommuns matingen 3½ m till badrum. I övriga delar av huset är det 22 och 16 mm i stommen och där är det större avstånd. Och en bytydande skillnad i väntetid på varmvatten, fast ledningarna låter lite mer illa. Det finns förberett till badrum ledningar och avlopp till övervåning där är det 16mm draget.

Men, eftersom jag egentligen inte vet så mycket, det är inte någon större fara att välja en mindre area trots allt. Det ända som kan hända är det att man får för mycket bortfall på kallvattnet om man spolar i toaletten när man duschar, varför man nu skulle göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.