Jag har valt att ta bort den IVT 490 som var med i husets spec.
Huset är 137 kvm och garaget är 50 kvm, alltså är det närmare 190 kvm som skall värmas upp.
Kanske hade det räckt med denna lilla 2 KW pump om vi kämpat med täljstenskaminen som vi också beställt (Contura 660:T3) som ger uppemot 9 kW.

Men då jag tycker att huset skall vara självförsörjande via värmepumpen så väljer jag att inte räkna med denna, så den får anses som en bonus när vi myseldar.

Som det är nu och med de dåliga avdragen från husleverantören så verkar det bli en 495:a med frånluft.
Men jag vill gå in med FTX också...

Nån som har en smart idé på hur man löser detta, och vilka ungefärliga priser tillvalen betingar?

Räcker 4 kW till ett nybyggt hus med bra isolering?
 
Vad är det för hus o volken isoleringstjocklek är det i tak/vägg??

En kompis ska bygga nytt hus här i norrland så han bad mej ringa o höra vilket värmesystem som sidensjöhus har, Tänkt hus va ett 2 plans på 210m2 med dubbelgarage på 60m2... Vad tror ni dom sa? "jodå vi kör med VP" en ivt 490..
Då jag sa att huset ska ju vara i norrland så inte hjälper 2 kW långt då utan det blir vattenburen el som gäller då, Då låtsades hon inte ha hört vad för hus jag sa o ändrade sej till att en ivt 495 skulle bli lagom med extra beredare/tank för vv om dom skulle ha ett hörn bubbelbad... Tja sa jag, det är bedrövligt att ni inte erbjuder ordentliga grejer till ett hus på totalt 270m2 i norrland för en pump på iaf 8-9 kW skulle det varit.. Mmm kanske de sa hon då....
 
haddirajan skrev:
Jag har valt att ta bort den IVT 490 som var med i husets spec.
Huset är 137 kvm och garaget är 50 kvm, alltså är det närmare 190 kvm som skall värmas upp.
Kanske hade det räckt med denna lilla 2 KW pump om vi kämpat med täljstenskaminen som vi också beställt (Contura 660:T3) som ger uppemot 9 kW.

Men då jag tycker att huset skall vara självförsörjande via värmepumpen så väljer jag att inte räkna med denna, så den får anses som en bonus när vi myseldar.

Som det är nu och med de dåliga avdragen från husleverantören så verkar det bli en 495:a med frånluft.
Men jag vill gå in med FTX också...

Nån som har en smart idé på hur man löser detta, och vilka ungefärliga priser tillvalen betingar?

Räcker 4 kW till ett nybyggt hus med bra isolering?
190 kvm och 4 kW nej!

Vi kan ju fortfarande räkna så som förut :

190 kW * 50w/m2 = 9500W = 9,5kW
Skall du ha samma värme i garage som hus?? Var bor du i sverige ?

Hur mycket extra får du betala för en 495 ?
FTX kostar väl från ca 30 000:- ??! men om du har 495 så tar du ju redan hand om utluften, varför skall du då ha FTX eller är jag för dåligt påläst?


att tänka på ang kamin :

Se upp för att använda kaminen för mycket om du har golvvärme för den har svårt att balansera och du har fördröjning i den vattenburna värmen. De vi pratat med som säger sig kunna detta med värme menar att om man har en IVT495 med kollektor slang och golvväme så är kaminen i princip bara till för myseldning. Du tjänar inget på att kaminelda.
 
Jag tror och hoppas att det där med 50w/m3 är fel...men dock utan att veta.
Huset skall ligga kring vättern och garaget skall värmas upp med en stor konvektor som matas genom en kulvert.
Jag ska ringa husleverantören för att försöka reda ut värmebehovet också...
 
haddirajan skrev:
Jag tror och hoppas att det där med 50w/m3 är fel...men dock utan att veta.
Huset skall ligga kring vättern och garaget skall värmas upp med en stor konvektor som matas genom en kulvert.
Jag ska ringa husleverantören för att försöka reda ut värmebehovet också...
ja, hör med husleverantören för det vore intressant o höra vad han säger ang w/m2 !
 
137kvm hus plus ett garage på 50kvm. Lägg även till ett litet värmebortfall för kulvertdragningen.

Oavsett om du väljer en 490.a eller 495.a så kommer du ha en EL-Panna med visst stöd istället för tvärt om.

Det som jag tycjer är märkligt är att de som bygger inte vänder sig till oberoende aktörer för att få en energi-beräkning på huset. Hussäljaren vill erbjuda ett så bra pris som möjligt, tillverkaren eller säljaren av värmeanläggningen vill sälja och kanske har de en säljtävling på det som för dig inte är helt rätt. Det finns de som är helt oberoende och som kan räkna fram vad just du ska ha beroende på var du bor och hur mycket fönster du har. Du kan sedan välja anläggning fritt utifrån dessa beräkningar. Det lönar sig att inte lita blint på säljare. ;)
 
Robert_Maria skrev:
137kvm hus plus ett garage på 50kvm. Lägg även till ett litet värmebortfall för kulvertdragningen.

Oavsett om du väljer en 490.a eller 495.a så kommer du ha en EL-Panna med visst stöd istället för tvärt om.

Det som jag tycjer är märkligt är att de som bygger inte vänder sig till oberoende aktörer för att få en energi-beräkning på huset. Hussäljaren vill erbjuda ett så bra pris som möjligt, tillverkaren eller säljaren av värmeanläggningen vill sälja och kanske har de en säljtävling på det som för dig inte är helt rätt. Det finns de som är helt oberoende och som kan räkna fram vad just du ska ha beroende på var du bor och hur mycket fönster du har. Du kan sedan välja anläggning fritt utifrån dessa beräkningar. Det lönar sig att inte lita blint på säljare. ;)

Håller helt och hållet med! Ta in offerter från höger o vänster och ta reda på vad man verkligen behöver för anläggning! Vet en som nyligen byggt och han har en 490 och gör nu slut på över 20000kw /år han är inte så nöjd i dagsläget!
 
En jämförande parentes:

Jag räknar med 35w/m2, nybyggt välsiolerat enplans ,500mm i tak, 300mm i golv, 240mm i vägg !
 
Daydreamer skrev:
En jämförande parentes:

Jag räknar med 35w/m2, nybyggt välsiolerat enplans ,500mm i tak, 300mm i golv, 240mm i vägg !
Var bor du i sverige?!
 
danny_falun skrev:
ja, hör med husleverantören för det vore intressant o höra vad han säger ang w/m2 !
Jag fick en mailadress från hustillverkaren till en av deras "proffs" på detta.
Just nu ligger mailet och skvalpar, kommer att publicera svaret när det kommer.
 
Svaret....
**********************************************************
Vg kontakta din säljare.
Till hus i Egnahemsserien har vi IVT490 respektive IVT495 T som uppvärmningsalternativ.



Vi levererar inte pump för att klara friliggande garage.



Med vänliga hälsningar
**********************************************************
 
haddirajan skrev:
Svaret....
**********************************************************
Vg kontakta din säljare.
Till hus i Egnahemsserien har vi IVT490 respektive IVT495 T som uppvärmningsalternativ.



Vi levererar inte pump för att klara friliggande garage.



Med vänliga hälsningar
**********************************************************
Fick du inge svar på W/m2 ??!
 
*harkel* Glömde visst fråga det... Trodde inte du skulle komma på mig... :)
Ok, läggen den frågan i retur, återkommer...
 
haddirajan skrev:
*harkel* Glömde visst fråga det... Trodde inte du skulle komma på mig... :)
Ok, läggen den frågan i retur, återkommer...

hehe, trodde just det var det du skulle fråga :)
 
Det verkar stämma, men jag passade på en så mycket annat att jag glömde det primära. Så gör jag ofta...
God helg, så återkommer jag med svar om jag får något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.