Hej

Jag ska isolera vinden och planerar att samtidigt bygga en värmeflyttare som kan sprida den varma luften från rummet med kaminen till resten av våningsplanet. Jag har en idé om hur jag ska göra men har ingen erfarenhet av dimensionering. Efter som det bara rör sig om värmeflyttning som kommer vara igång när kaminen är varm så är det ju inte så jättenoga men jag vill inte gärna bygga om allt. Jag har färgkodat ritningen för att det ska bli enklare att prata om olika delar.

Här kommer mina frågor:

Finns det något bra program för att räkna på sånt här?

Jag har en 125 mm radialfläkt liggandes och tänkte bygga allt med 125mm rör men börjar nu fundera på om det kan vara lite klent. De färdiga kit som finns verkar vara 125mm med flex rör, jag tänkte använda spiro istället för att få mindre motstånd.

Bör den gröna "stammen" vara grövre och iså fall hur grov? Bör fläkten vara i samma dimension som röret?

Det bruna utloppet kommer vara väldigt lite flöde på då det går till en mycket liten toalett så det kan räknas som försumbart i sammanhanget.

Den röda delen på ritningen är ett eventuellt extra utblås i vardagsrummet, vinner jag något på att ha två utblås i samma rum? Tänkte att dubbla kan ge lägre hastighet per ventil och där med lägre ljud.

Bör jag sätta in spjäll också eller räcker det med ventilerna för att reglera luftflödet?

Dessa saker är jag mer säker på men kom gärna med synpunkter

Fläkten kommer vara varvtalsreglerad och termostatstyrd.
Fläkt och eventuellt filer kommer byggas in i en isolerad låda för att vara lättåtkomliga
Rören kommer isoleras med mineralull och vara nedbäddade i spånisoleringen.

Tack!
 
  • värmeflyttning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det finns cadprogram som dimensionerar kanalsystem men det är ganska krångliga program att använda om man inte är van.

Du kan räkna på hastigheterna i rören. Håll dig under 5 m/s så blir det nog ok.

Det bruna röret måste strypas mest och generellt så ger mer strypning mer ljud. Olika tilluftsdon är olika bra på att strypa bort tryck utan att ge för mycket ljud. Jämför olika så kommer du att se.

Om du vill hålla dig till en viss storlek på don så kan det vara ide att använda 2 st, annars går det lika bra med ett större don, men du bör även titta på spridningbilden. Donet skall klara att kasta iväg luften tillräckligt långt. Om man använder för många / för stora don så kommer luften att stanna vid donet. Och du vill antagligen sprida ut luften (=värmen) i rummet? Igen så får du kolla data på donen du tänker använda.

Om donen ger för mycket ljud vid den nödvändiga strypningen så kan det vara aktuellt med spjäll (och i så fall en ljuddämpare efter spjället!), men troligen så klarar du dig nog med donen.

Jag antar att dämparna är ljuddämpare. Du kan spara lite genom att bara sätta en direkt efter fläkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.