Hej på er alla.

Håller på att börja vårjobbet genom att göra upp ritningar på det uterum som jag skall bygga i år. Kommer att bygga detta helt från lösvirke - inga prefabricerade grejor här inte. Jag är ganska klar med altansgolv och har t.o.m. gjutit plintar och lagt bärlinor redan i höstas och här har jag klart för mig att jag t.o.m. överdimensionerat.

Men takstolarna är det lite värre med - har tittat på träguiden och sett där att min ursprungliga plan nog inte fungerar och har funderingar på lösningar som någon kanske kan hjälpa mig med.

Mitt uterum blir alltså 3,5 * 4,5 m där 3,5 - sidan ligger mot huset.
Jag skall då ha ett lutande tak med spännvidd på 4,5 m (en lutning från huset på 50 cm).

Hade från början tänkt mig en bärlina i huset och ett hammarband 4.5 m ut.
Hammarbandet kommer att sättas i 2 stolpar på 1,2 m avstånd och alltså hänga fritt c:a 1,2 m på varje sida (väggen under är utformat som ett burspråk.

Uppe på detta har jag tänkt mig 4 takstolar med c:a 1,2 m mellan.
De 2 mittre kommer då att luta mot stolparna medan de yttre vilar mot de "fria överhänget" på hammarbandet.
De 2 yttre kommer dock att ha en stople 1, m närmare väggen där burspråket börjar.

Bifogar en ritning i word (ej skalenlig och inte helt rätt i anslutningen mellan
de olika delarna).

dimensionern som jag har tänkt mig är

Stolpar: Hopspikade 45*95 med fack för hammarband (eller takstol)
Hammarband och Takstolar 45*220. (Ev 45*195 för hammarbandet.)

När jag nu sett på träguiden.se så känns det som om det inte är lämpligt med så stor spännvidd (bor i Gnesta - snözon 2. - 2,5.)

Hur skall jag göra - Skall jag ha två stolpar till med ett extra "mellan-hammarband" ?
Vilken dimension skall jag då ha på detta? det får då en spännvidd på 3,5 meter.

Hoppas att någon har något bra tips.

// Erland
 
Tjenare. ´sitter i ungefär samma sits som dig. Ska sätta upp 10mm isolertak med en spännvidd på 4,8 m. Vill gärna slippa limträ balkar som takstolar fast det är vad tillverkaren rekommenderar. Blir ju lite dyrare.
Har du kommit fram till nån lösning?
 
limträ är det bästa till uterum, sätt en 90x225 som främre bärlina, 42x225 som bakre bärlina och 42x180 takbalkar.. vill man kan man gå upp till 42x225 takbalkar.

gör ett hak i bakre bärlinan till takbalkarna, halva tjockleken av dom bör hakas i. sen mäter man väldigt noga och stöter bara dom till främre bärlinana och skruvar dom utifrån och sätter lösa tassar utanför till en ev låda. 6x140 skruv bör användas till den sortens takbalks montering. sen sätter man en 45x45 i underkant av takbalkarna längs med bärlinan.

mellanrummet mellan takbalkarna avgörs vilket tak du tänker använda. skall du ha kanalplast tak så är cc måtten till skivorna 1235 eller 1015 (om man använder tak från GoP)
 
195x45 och kanske kottla mellan dem?
 
Tack för svar!
Men 42x225 e ju mindre än en 45x220 som inte e limträbalk. Men e det bärighet och svikt som gör att man hellre vill ha en limträbalk eller?
Jag bor ju i göteborgs trakten så snö risken e ju inte alltför stor, men om man har ett 10mm isolertak borde inte det gå sönder före en 45x220?
 
Niklas_d skrev:
Tack för svar!
Men 42x225 e ju mindre än en 45x220 som inte e limträbalk. Men e det bärighet och svikt som gör att man hellre vill ha en limträbalk eller?
Jag bor ju i göteborgs trakten så snö risken e ju inte alltför stor, men om man har ett 10mm isolertak borde inte det gå sönder före en 45x220?
Med denna vinter i minne menar du?
Räkna alltid med att det kan komma mycket snö....
 
Jo jag vet i med denna vinter att det kan komma mkt snö, men mina föräldrar har ett i stort sett likadant uterum som jag ska bygga, gjort av riktiga hantverkare och dom har bara satt 45x220 och klarat denna vinter. Känner bara att jag vill dubbelkolla ordentligt innan jag slänger ut 5000 spänn extra på limträbalkar...
 
stora anledningen till att man använder limträbalkar i uterum är för att dom inte vrider sig som vanliga reglar gör med tiden, eller spricker. har du ett kanalplast tak och balkarna börjar vrida sig så har du 99% garanterat läckage. sen klarar ju givetvis limträbalkarna betydligt mycket mer vikt än vad en vanlig regel gör och nedböjning om det skulle vara aktuellt.

så det är en smaksak, skall du ha balkarna synliga blir det bättre finish med limträ, skall du bygga in dom så har det inte så stor betydelse.
 
Så du anser bränski att det mest är en smaksak, och om jag vill så kan jag lika väl ta c24 45x220 eller e jag dumsnål då?
 
(om det är det du menar med c24/k24?)
så fall använder man det till bjälklagskosntruktioner, vilket innebär stora belastningar så det borde ju funka.

som sagt, hade jag byggt själv hade jag använt limträ, kanske mest för att vi alltid gör det på jobb.
det borde ju funka men jag vill inte sitta å säga att det funkar då jag inte själv har gjort så, men finns tydligen andra här som har användt dom dimensionerna i vanligt virke, och har det hållt denna vintern så lär den hålla framöver :)
 
Har liknande spännvidd på mitt utetak jag just byggt, valde 4st 90x225 (knappt 5m) limträ vilande på 4 st 90x90 stolpar i limträ.
 
90x225 som takstolar?!
och om så grovt som takstolar varför så klena stolpar? finns ju ingen stans att haka in stolparna i bärlinan då om båda är 90...
 
Anledning till dimension är för att få så bra bärighet som möjligt men att inte gå upp på höjden. Altantaket ska in under taksprånget på befintligt tak. Ovanpå detta ska det monteras glas. Stolparna är 90, sen kommer ytterligare bräda utanpå detta mest för syns skull. Allt är monterat utom glastaket och den "spalje" som jag tänkt på den väggen mot stolparna.
 
Redigerat:
men på knappt 5 meter spännvidd hade du inte behövt mer än 42x225, om du inte bor i dom allra nordligaste delarna av landet.
 
42x225 på c/c 1200, 5 meter spännvid med tungt glastak låter klent nästan oavsett vart man bor, tycker jag. Men jag är inte konstruktör...
56x225 hade jag funderingar på men tänkte att "varför inte". Vill inte upp och skotta det där taket till vintern.
Sen så passar tjockleken rent utseendemässigt det övriga huset bra (markerade linjer).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.