Hej, håller på med en utbyggnad (punchveranda) till vilken vi tänker oss ett så kallat kuverttak (valmat) med mycket låg takvinkel (ska bli balkong ovanpå).

Tänker mig en lösning enligt bifogad principskiss, men är osäker på om det är rätt och även på dimensionerna.

I golvbjälklaget (med 2,7m spännvidd) kunde jag mha TräGuiden räkna ut att bärlina = 45x220 och golvreglar = 45x195.

Jag tänkte mig att 45x195 borde funka även för taket eller?

Taklutningen blir som sagt låg ca 3% (1:20)

Huset ligger i Dalarna (snözon 2,5 eller 3 enligt Boverket)
 
  • 3D-principskiss av kuverttak på utbyggnad med låg takvinkel och synliga golvbjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bumpar denna med lite ytterligare info. Jag har letat igenom hela internet och lite till efter info om hur man räknar på valmat tak (skulle nog kunna komma på det själv med över 20 högskolepoäng i hållf från KTH i bagaget, men det var ju över 20 år sedan :)

Fick tipset av erfaren snickare att räkna som om det vore ett pulpettak där spännvidden motsvarar längsta spännvidden på mitt tak (dvs den diagonala bjälken). Snözon som sagt 2,5 men då vi bygger mot en gavel så föreligger ingen risk för tex takras (vilket dimensioneringsverktyget på byggbeskrivningar.se verkar ta höjd för).

Någon som har tips på hur man ska tänka och/eller om det finns något användbart beräkningsstöd online någonstans som faktiskt fixar valmat tak?
 
  • 3D-modell av en byggkonstruktion med mått för ett valmat tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Roligt projekt, men alltid svårare än vad man tror. För balkonger räknar man med nyttig last på 3,5 kN/kvm men inte snölast. Det blir lite mer än vad du tänkt. För diagonalerna krävs limträ, annars duger 45x220 C 24. Lite snabbräknat får jag det till 90x225 på limträet om du vill ha ungefär samma höjd som på övriga virket. Har du tänkt att urjackningen av takbjälkarna ska ske efter efter upplaget på hammarbandet?

Vill du ha samma taklutning på samtliga sidor ska proportionerna vara 1:2 mellan verandans bredd och djup. Men små skillnader i lutning mellan framdel och sidor brukar inte märkas.
 
Tack Justus, mycket informativt! Ja, det är ett roligt projekt! Kul att kunna återanvända en massa gamla fönster dessutom.
Om jag igen går in på byggbeskrivningar.se och räknar på ett pulpettak med längd 3500 mm på takbalkarna så får jag samma resultat som du, även med snölast som dimensionerande.

När det gäller urjackningen så tänkte jag fasa av takbalkarna så att de ligger plant mot hammarbandet (dvs ca 5 graders avfasning) och sedan jacka ur en rejäl bit i liv med väggreglarnas ytterkant (för att få till en nättare takfot).
 
  • 3D-modell av takbalk med urjäkning och avfasning för att anpassa till hammarband och takfot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt OK avslutning! Det var så jag uppfattade det, men var inte helt säker.
 
En till fundering: Hur har du räknat med lasten 3,5 kN/kvm - är det för ett pulpettak med samma spännvidd som mina "diagonaler" dvs 3500 och cc 1200? (om jag lägger in dessa värden på byggbeskrivningar.se så får jag samma) men blir inte mina diagonaler utsatta för ännu större last?

I princip så bärs ett pulpettak med cc 1200 upp av 5 balkar, i mitt fall är det bara 3 balkar - borde man då inte kompensera för detta?
 
Jag ska bygga ett valmat plåttak på råspont över ett befintligt altandeck och undrar över några grunddimensioner som jag måste hålla mig efter i anslutning till bygglovsansökan. Vårt hus ligger i Närke. Tänkte mig utförande enligt inlägget i denna tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.