Hej!

Jag håller på att fundera över lite olika utformningar av pelare som skall bära upp en HEA-balk. Pga utrymmesbrist så vill jag helst kunna ställa en stålbalk i en vägg (som är ca 8 cm tjock).

Dock har jag fastnat i mina försök att beräkna hållfasthet på en VKR 80x40x5 pelare som är 2.3m lång och fastskruvad i båda ändarna.

Lasten på den horisontella HEA-balken består av upplagskraften från 2 st takstolar som slutar vid ca 1/3 av takfallet, d.v.s. bara 1/3 av takfallet kommer att belasta konstruktionen grovt räknat. Med snözon 2.5 och grov överskattning av tak-arean + egenvikten får jag lasten till ca 20 kN per takstol. Pelarna skall således bära 20kN/st utan att knäckas.

Balk-tabeller ger tröghetsradie på 27.4mm samt 15.5mm för VKR 80x40x5 (verkar det rimligt?)
Detta skulle ge ett slankhetstal på 89 om man räknar på en fast inspänd balk ( 2300*0.6/15.5)

Duger detta? Eller har jag räknat helt fel? och vad mer borde man kolla?

Snälla, hjälp en som slarvat bort sin pdf med formler och åtnjuter dålig sökmotor-karma för att hitta formelsamlingen igen.
 
Du hittar konstruktionstabellerna på www.tibnor.se. VKR som pelare finns på sid 80.
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Tack! Det var de tabellerna jag (hopplöst) letade efter.

Från sidan 76 (i 2018's upplaga) tycker jag mig se att för knäcklängden 2.1m så tar en VKR 80x40x5 105kN utan stöd i den veka riktningen.

Tabell över värden för VKR-stålprofiler, markering vid 80x40x5-storlek och 2,1m knäcklängd med värdet 105kN i vek riktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det måste väl räcka för att bära en ekvivalenten av 5 m2 tak med 34 graders takvinkel i snözon 2.5.

Last från taket: = [egenvikt tak (betongpannor) = 0.6kN/m2 + 2.5 kN/m2 snölast] * 10 m2 (överdrivet) = 31 kN fördelat på 2 st pelare.
 
Du behöver/ska inte hitta på egna säkerhetsfaktorer på lasterna. Sök efter lastkombination STR 6.10b så får du säkerhetsmarginalen enligt norm om du följer den.

Två takstolar borde gå att växla av med en träbalk?
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
W witten skrev:
Du behöver/ska inte hitta på egna säkerhetsfaktorer på lasterna. Sök efter lastkombination STR 6.10b så får du säkerhetsmarginalen enligt norm om du följer den.

Två takstolar borde gå att växla av med en träbalk?
Tack för påpekandet, jag håller helt med dig. Syftet med min beräkning var för att rimlighetsbedöma en lösning, och mitt minne från mina senaste beräkningar (länge sedan) var att en rektangulär VKR 80x40x5 borde hålla mer än väl.

Nu när jag vet att åtminstone den lösningen kan fungera utrymmesmässigt får jag räkna ordentligare enligt konstens alla regler.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.