Hej,

jag sitter och ritar lite på ett projekt som kommer kräva att man tar upp ett hål på ca 1500x2600mm i en bärande vägg av tegel (450mm tjock) i ett flerfamiljshus från sent 20-tal.

För att inte få huset över mig så måste jag därför sätta in stålbalkar som kan ta upp lasten istället. Frågan är dock vilka dimensioner som behövs. Jag antar också att man som skissen visar borde förstärka anslagen som balkarna vilar på med stålbalkar (typ UPE).

Bara vikten av tegel rakt ovan som kommer ligga mot balkarna är ca 12 ton (0.45 * 1.7 * 12 m * 1500 kg/m3) och sen tillkommer eventuella laster som den tar upp.

Om det blir något av projektet så måste jag ändå anlita en konstruktionsingenjör som gör ritningar och beräkningarna till bygglovet men jag är ändå lite sugen på att veta hur man räknar på vilka dimensioner som behövs.

Någon som vet?
 
  • barande_vagg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjenare ! Problemet är nog att få dit balkarna,svårt att stämpa.Förmodligen hänger nog teglet uppe utan balkarna.Väggen va ca 45 cm,ta en halva åt gången.Vad det gäller dementioner vet jag inget, bara spekulationer.ALT 2st Heb 200, 4st Vkr 90x5. En del svets behövs med
 
jepp, man får nog ta det i omgångar. Först hugga ut och lägga in liggande HEB eller HEA, sedan såga hugga ut för stående balkarna och sätta dom på plats, svetsa ihop och sen ta bort teglet i mitten.. och sen får man repetera proceduren från andra sidan igen.. ett riktigt hästjobb men det är bara bra för musklerna =)
 
Ingrep i bärande konstruktioner kräver bygganmälan. Vilket i sin tur ofta kräver att man har en ritning samt en kvalitetsansvarig. Sen brukar också föreningen kräva ritning för att få ett godkännande från dem. Jag råder dig att kontakta en konstruktör för detta arbete. Dessutom kan du säkert spara lite material. Normalt brukar man kunna lägga upp balkarna i väggen och slippa pelare.

Du behöver antagligen inte räkna med allt tegel ovanför. Tegel valvar rätt bra. Finns öppningar ovanför?
 
Redigerat:
Ett snabbt överslag ger att en HE180A bör klara den lasten.
Detta utan att veta spännvidder på de ovanförliggande bjälklagen, men med ett påslag på momentet av egenvikt på ca 30%.
Du bör låta göra en noggrannare beräkning.
 
En konstruktör kommer som sagt att räkna och rita på det om det blir aktuellt men jag var ändå intresserad av hur man räknar på det så jag lär mig något.
 
Man måste titta på helheten. Hur ser det ut ovanför? Hur hög är väggen i din lägenhet? Man vill se hur lasterna kan spridas (valva). I bästa fall kanske det räcker med L-stål på varje sida som man fräser in i väggen innan man river. Om det inte är några konstigheter så bör man nog hamna på typ 2st HEA 120. Pelare behövs antagligen inte.

Om du vill forska lite själv så besök Stadsbyggnadskontoret och leta efter konstruktionsritningar. Du behöver ritningar på ditt våningsplan + planen över och undre. Om du har det blir det billigare då konstruktören slipper göra det besöket.

Om du söker en konstruktör så skicka ett PM så kanske jag kan hjälpa dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.