Jag tänkte bygga om mitt platta garagetak till ett sadeltak. Eftersom hus och garage är sammanbyggt kan jag välja max vinkel på ca 25 grader. Spännvidden är 6,25 meter.

Jag tänkte använda saxtakstol för att få upp takhöjden lite. Men jag är lite osäker på vilken virkesdimension som är lämplig. 170x45mm eller 145x45mm. Jag tänkte såga virket själv.

Snözonen är 150Kg/kvm, säkerhetsfaktor på 1,3, samt ett cc avstånd på 120cm ger en linjelast på 234kg/m. Dock utan takets (plåttak) egenvikt.

Jag har kört en FEM simulering med balkelement. Använt en E modul på 10GPa, vilket ska vara representativt för furu. Vänstra stödet är fast, högra stödet kan röra sig i x-led.

Resultatet i de bifogade bilderna visar på en total deformation på 9mm i nocken. Vad jag är mer orolig för är att det rör sig nästan 6mm i x-led. Det blir med andra ord ganska stora krafter som trycker isär väggarna.

Böjmomentdiagramet är för den vänstra överliggaren.
 
  • saxtak laster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • saxtak 7tum def.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • saxtak 7tum överliggare böjmoment.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Affeunbk och 1 till
  • Laddar…
Här ser ni en ritning på hur det ser ut. garaget är alltså mellan hus och uthus. Väggarna är ganska låga, jag vill gärna få upp takhöjden för att få lite mer mekutrymme och ljus.

Alla takstolar behöver inte vara av saxtyp, den närmast huset respektive uthuset kan ju vara av fackverkstyp. Däremot vill jag helst inte ha en takstol med en låg underliggare mellan protarna, eftersom det skulle hindra när jag kör in bilen på snedden.

Frågan är om det skulle räcka med en A-takstol istället för saxtakstol. Jag för ta och köra en simulering på det.

Ni får gärna ge kritik på simuleringsresultatet. Är det någonting uppenbart jag har missat?
 
  • hus 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1
  • Laddar…
Nu vet jag inget om takstolsdimensionering men kan du inte ta en nockbalk i stället,
och hoppa över takstolarna helt och hållet?
Eventuellt med pelare i ändarna om anslutande väggar är klena.

Limträ eller stål. Räkna på det, då får du takhöjd så det skvätter om det! d^_^b
 
Virket är "gratis", därför blir det takstolar. Visst, virket till takstolarna kostar ~3000kr på byggmax, inga stora pengar, men samtidigt kan det ju vara kul att såga lite brädor när farsan har ett logosol sågverk.
 
Men du behöver ju ha klassat virke om du skall få någon förutsägbarhet om hållfasthet och deformation.
 
hempularen skrev:
Men du behöver ju ha klassat virke om du skall få någon förutsägbarhet om hållfasthet och deformation.
Det är förvisso sant, simuleringen är ju baserad på ett homogent material. Men vilken nedböjning brukar man tillåta när man konstruerar takstolar av trä? Vilka teoretiska spänningar brukar man tillåta?
 
Mot huset samt mot uthuset kommer det bli vanliga fackverstakstolar. Jag har kört en simulering med respektive utan fackverksförstärkning.

Utan förstärkning blir det en deformation på max 13mm, jämfört med ca 3mm med fackverk. Med tanke på att lasterna är mindre i kanterna så borde det räcka med 6tums virke i dessa takstolar.
 
  • takstol enkel 7tum def.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • takstol enkel 7tum överliggare böjmoment.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fackverk 7tum def.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fackverk 7tum böjmoment.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag har nog slopat iden med att använda saxtastolar. Det blir enklare att bygga med A-takstolar istället. Om jag flyttar upp underliggaren (eller vad den undre balken kallas) 0,5m så ger det en takhöjd på 2,5m, det är tillräckligt.

Simuleringen ger en deformation på 7mm som mest. Men det blir nog lite förstärkningar på denna konstruktionen för att få upp stabiliteten något. Hur bör det fackverket lämpligen utformas?
 
  • A-takstol 7tum 0,5m böjmoment.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • A-takstol 7tum 0,5m def.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1
  • Laddar…
Nu har det gamla taket rivits. Nya takstolar håller på att byggas. Till helgen ska dom upp.
 
  • IMAG0650.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1
  • Laddar…
Takstolarna är på plats. Det blir lite trix att passa ihop det mot gamla taket.
 
  • IMAG0656.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det känns iallafall stabilt när man går på taket. Men det är lite jobb med isolering och montering av gips i innertaket innan man har ett garage som även är varmt på vintern.

Bör jag monter åldersbeständig plast ovanför gipsen i innertaket? Jag tycker det känns bra att ha plast ovanför gipsskivornas kartong, å andra sidan är knappast resten av huset klimatskärmat...

Bild två visar baksidan, huset har nu ett lite mer enhetligt utseende, även om garaget och verkstadens nock inte ligger i samma höjd.

En detalj är jag dock lite orolig över. I ränndalen mellan verkstad och garage är av stålplåt och skruvad i direkt kontakt med de båda plåttaken. Problemet är att Verkstadens tak är av aluminium, det är med andra ord direktkontakt mellan aluminium och stål. Både mellan ränndal och takplåt, men framförallt mellan takplåt och takskruvarna i stål.

Hur orolig bör jag vara? Verkstadstaket är nog redan ca 50 år gammalt, men det är inga fel på det i övrigt så jag vill inte korta dess livsläng i onödan.
 
  • IMAG0694.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0697.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Kan tyvärr inte tillföra något i dina frågor. Men vill tacka för att du uppdaterar, dessutom med bra bilder. Intressant att följa, från lastberäkningar till färdigt tak.
 
Nu är glespanelen monterar och isoleringen utplacerad. Här ser man även väggen mot verkstaden som dels ska byggas ihop med garagetaket på ett snyggt sätt, dels ska dörröppningen bli 2m bredare. Jag tänkte sätta en 2x6" bräda utanpå panelen och spikar den i genom in i hammarbandet. Detta borde bli tillräckligt starkt.

Tegelväggen kommer rivas då den inte tillför någonting hållfasthetsmässigt, det är bara fasadtegel.
 
  • IMAG0711.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Innertaket är tipsar och klart.
En gipsskivelyft är ett måste, jag kommer aldrig montera innertak utan en i framtiden.
 
  • IMAG0725.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
ELindeman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.