Jag ska till och byta ut radiatorer i mitt hus och funderar på hur jag ska dimensionera och välja rätt produkter.
Huset är beläget i västerås och är en 60-talsvilla med tegel/lättbetong. Huset har fjärrvärme.

Jag ska byta alla värmerör och förlägga pex rir fram. 2 rör till varje radiator. När det gäller watt/m² så har jag hittat att det borde va kring 75w/m² ?

Har kikat på lendhovas hemsida (https://proffs.lenhovda.com/lp-panelradiatorer/lp-kompakt) och vilka typer jag behöver men känner en osäkerhet kring systemtemperaturen. Vad ska man räkna med här. Jag vill ju ha möjligheten att ex byta till en bergvärmelösning eller luft/vatten pump i framtiden som steg 2 efter radiatorbytet.

Hur ska man dimensionera är min fråga?
 
Om du använder DT50-tabellen räknar man med högtemperatursystem 80°/60° vilket t.ex. fungerar med olje- el-panna eller fjärrvärme. Använd DT30-tabellen för att dimensionera för lågtemperatursystem 55°/45° som man har till värmepumpar. Det går givetvis att driva lågtemperatursystem med elpanna och fjärrvärme etc men inte tvärtom.
 
J Josth skrev:
Om du använder DT50-tabellen räknar man med högtemperatursystem 80°/60° vilket t.ex. fungerar med olje- el-panna eller fjärrvärme. Använd DT30-tabellen för att dimensionera för lågtemperatursystem 55°/45° som man har till värmepumpar. Det går givetvis att driva lågtemperatursystem med elpanna och fjärrvärme etc men inte tvärtom.
Med andra ord 45/35-20 på lendhovas hemsida?
 
45°/35° är extra låg temperatur och passar nog bra om man vill minska uppvärmningskostnaderna extra mycket med värmepump.
 
När man kommer till dimension på pex rören vad är det som avgör detta?

hur tar man hänsyn till flöde och tryckfall?

Min längsta sträcka kommer ligga 16-17m sen är det kortare
 
A andreashe skrev:
När man kommer till dimension på pex rören vad är det som avgör detta?

hur tar man hänsyn till flöde och tryckfall?

Min längsta sträcka kommer ligga 16-17m sen är det kortare
När det gäller dimensionering av rör så kan du googla på "lathund LK universal" om det nu är pexrör från LK du tänkt använda.

För ett radiatorsystem i vanligt bostadshus är rörtryckfall inget du behöver ta hänsyn till så länge du håller dig till tillverkarens rekommendationer.

Radiatorer skulle jag dimensionera utifrån 55/45. För låg systemtemp i ett gammalt hus så behöver du köpa väldigt stora och dyra radiatorer för att få ut effekten du behöver.
 
Sticker in en fråga jag med, hoppas det är ok

Ska byta rör och radiatorer i bla det här rummet, bergvärme
Rum med blåa väggar, två fönster med radiatorer under och utrymme markerat för dörrbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönstret längst till höger ska bytas mot en dörr. Sitter en lika radiator där
Ca 105x60cm är dom, vad ska jag byta dom 2 mot?
Kan jag sätta en större mellan fönstren rakt fram eller blir det dumt? Nya PVC fönster
 
Kan du inte bara flytta radiatorn från där dörren ska sitta till under det vänstra fönstret?
 
J Josth skrev:
Kan du inte bara flytta radiatorn från där dörren ska sitta till under det vänstra fönstret?
Jodå det går ju det med så klart, så långt tänkte jag inte :D

Bör man eller bör man inte byta ut dom här radiatorerna? Har tillskott av olja på ca 600liter under vintern (stort hus med 4 lägenheter)
 
Oljepanna är inte så bra att ha längre. Du menar att du är orolig för att befintliga radiatorer blir för små om du byter till värmepump? Tycker de ser ganska kraftiga ut. Vad krävs det för framledningstemperatur vid DVUT för att hålla 20 °C inne? DVUT = Dimensionerande vinterutetemperatur som beror på var man bor.
 
nino nino skrev:
Jodå det går ju det med så klart, så långt tänkte jag inte :D

Bör man eller bör man inte byta ut dom här radiatorerna? Har tillskott av olja på ca 600liter under vintern (stort hus med 4 lägenheter)
nino nino skrev:
Jodå det går ju det med så klart, så långt tänkte jag inte :D

Bör man eller bör man inte byta ut dom här radiatorerna? Har tillskott av olja på ca 600liter under vintern (stort hus med 4 lägenheter)
nino nino skrev:
Sticker in en fråga jag med, hoppas det är ok

Ska byta rör och radiatorer i bla det här rummet, bergvärme
[bild]

Fönstret längst till höger ska bytas mot en dörr. Sitter en lika radiator där
Ca 105x60cm är dom, vad ska jag byta dom 2 mot?
Kan jag sätta en större mellan fönstren rakt fram eller blir det dumt? Nya PVC fönster
Tänker att det kan vara klokt att byta till nya effektivare radiatorer i huset så att värmepumpen kan jobba mot en lägre kurva om du nu ändå tänkt ta in röris till att byta rör och flytta radiatorer. Skulle välja typ 22 radiatorer på de du fotat, samma höjd som bef. och ca 20cm kortare än fönsterbredd.

600l olja låter inte så mycket för en stor kåk, spetsvärme kommer antagligen behövas även om du byter radiatorer.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
L Larsa_87 skrev:
Tänker att det kan vara klokt att byta till nya effektivare radiatorer i huset så att värmepumpen kan jobba mot en lägre kurva om du nu ändå tänkt ta in röris till att byta rör och flytta radiatorer. Skulle välja typ 22 radiatorer på de du fotat, samma höjd som bef. och ca 20cm kortare än fönsterbredd.

600l olja låter inte så mycket för en stor kåk, spetsvärme kommer antagligen behövas även om du byter radiatorer.
Tack för svar

Fönstren är 118cm så då borde det bli bra med 1000x600mm
Det sitter liknande i alla rum, tror inget är speciellt mycket större.

Skulle tro det är 22-25st totalt

Är det bättre att byta ut än att renovera dom gamla?

Tror huset är 14x10m 2 hela plan, en vindsvåning med lägenhet och fullt uppvärmd källare, så det är väl närmare 500kvm om jag minns rätt...

Det är främst oljan jag vill slippa (eller sänka uppvärmningskostnaden), gör även av med ca 38.000 kWh men då går 2 lägenheter och tvättstuga på den strömmen.
 
nino nino skrev:
Tack för svar

Fönstren är 118cm så då borde det bli bra med 1000x600mm
Det sitter liknande i alla rum, tror inget är speciellt mycket större.

Skulle tro det är 22-25st totalt

Är det bättre att byta ut än att renovera dom gamla?

Tror huset är 14x10m 2 hela plan, en vindsvåning med lägenhet och fullt uppvärmd källare, så det är väl närmare 500kvm om jag minns rätt...

Det är främst oljan jag vill slippa (eller sänka uppvärmningskostnaden), gör även av med ca 38.000 kWh men då går 2 lägenheter och tvättstuga på den strömmen.
Med nya effektivare radiatorer kan framledningstemperaturen sänkas och då jobbar värmepumpen effektivare, levererar mer värme per köpt kwh och klarar kallare dagar utan att oljepannan behöver gå in. Inte säkert att du helt slipper oljan men minskar iallafall. Ofta är inte värmepumpar dimensionerade för att klara de allra kallaste dagarna.

Tycker det är värt att fundera på att byta iallafall. Du kanske kan ställa kostnaderna mot varandra? Det kostar ju att flytta och rusta upp gamla radiatorer med.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
L Larsa_87 skrev:
Med nya effektivare radiatorer kan framledningstemperaturen sänkas och då jobbar värmepumpen effektivare, levererar mer värme per köpt kwh och klarar kallare dagar utan att oljepannan behöver gå in. Inte säkert att du helt slipper oljan men minskar iallafall. Ofta är inte värmepumpar dimensionerade för att klara de allra kallaste dagarna.

Tycker det är värt att fundera på att byta iallafall. Du kanske kan ställa kostnaderna mot varandra? Det kostar ju att flytta och rusta upp gamla radiatorer med.
Absolut kostar det och är bra med jobb också, med ett nytt system så kan jag nästan göra klart hela det parallellt med att det gamla rullar på.
 
I källaren, är det bättre att sätta upp en fläktkonvektor där?
I garaget är det runda element, alltså som ett 15-20cm rör med flänsar... känns inte som om det är så effektivt?
Tror det sitter ett sånt i tvättstugan också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.