Bor i radhus i norrland byggt 1978, nedre plan 60 km2, övre plan 40 km2. Har direktverkande el. Installerade luftvärmepump för två år sen som sitter i hallen och har nu i sommar renoverat hela nedervåningen och kastat ut de gamla el-radiatorerna i kök och vardagsrum som var fula och hade dåligt fungerande termostater. Nu behöver jag ersätta dem med nya och har undrar framför allt hur mycket W jag behöver räkna på. Ska jag räkna som om luftvärmepumpen inte finns? Dvs 65-75 W/km2? Undrar också hur viktigt det är att bredden på radiatorerna ungefärligt motsvarar bredden på fönstren? Blir kallraset mindre med värmepumpen så bredden kan vara mindre (hade ett gammalt element som var upp mot 2 m brett och satt under dubbelfönstret i vardagsrummet) ? Hade tänkt köpa vanliga el-paneler och inte oljefyllda, synpunkter på det utifrån luftvärmepump? Jättetacksam för råd! /Maria
 
om jag var i din situation(magkänsla)skulle jag sätta in radiatorer som om jag inte haft luftvärmepump.
går den sönder gör den säkert inte det på sommaren!!
när väl innertempen är uppnådd stängs de ju ändå av.
angående fönsterbredden är det nog personligt om man(som jag) tycker radiatorerna skall anpassas
efter deras bredd.
 
Instämmer!
 
Tack noa! Ja, det är ju så jag tänkt.... men känns bra att få synpunkter; jag kan inte det här med värme så bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.