Skall bygga en vinterträdgård ut från huset. Ca 7 grader taklutning och 5 m spännvidd för takbalkarna. Enligt Moelvens lagerbalksprogram (http://www.moelven.com/se/Produkter-och-tjanster/Limtra/lagerbalksprogram/) så ger 66x315 limträ nedböjning på ca 16 mm (snözon 2, 1200 mellan takbalkar, plåttak, 4700 bredd). Borde fungera okey.

Mina frågor gäller bärlina och pelare. Eftersom jag skall ha ett hörn sneddat så hittar jag inget typfall hos Moelven som fungerar. Provat med sätta in tre pelare (L1=3600, L2=1100) och då föreslås t ex en 90x225 till bärlina vilket skulle ge ca 10 mm nedböjning och ca 40 kN pelarlast. Nu blir det inte helt rätt eftersom bärlinan inte kommer spänna över hela konstruktionen i framkant, det sneddade hörnet gör att bärlinan stannar vid L1=3600. Lägger jag in en konstruktion med två pelare och 3600 bredd istället föreslås en bärlina på 90x270 som ger 11 mm nedböjning och ca 19 kN pelarlast.

Har svårt att förstå den stora minskningen i pelarlast. Nu är det ju endast två pelare (om än något mindre takomfång att räkna på)??!? Dessutom en grövre dimension på bärlina med mer nedböjning... (det senare har jag dock viss förståelse för)

Antagligen är beräkningen med två pelare mer korrekt för bärlineberäkningen, däremot fattar jag inte pelarlasten alls och vet inte om 19 kN eller 40 kN ligger närmast.

Nu är det ytterligare ett problem... det är så att jag har ont om utrymme och en 225 eller 270 hög balk får inte plats. Därför funderar jag på en stålbalk HEA istället. Fri spännvidd på 3350. Visst är det så att en 90x270 L40 kan ersättas av HEA 120? Går jag upp på HEA 160 borde det i alla fall vara toklugnt, eller??

Pelarlast på 40 kN - fixar två st 45x145 ihopskruvat det (3 m hög pelare)? De kommer vara del i en vägg som avslutas mot fönster så jag kan stödregla dem mot knäckning på en sida i alla fall.

Sorry, lång beskrivning. Sammanfattar frågorna:

1) Pelarlastberäkningen och bärlina hos Moelven, om jag går på sämsta fallet d v s bärlina 90x270 och pelarlast 40 kN borde väl beräkningen enligt ovan vara safe?

2) HEA 120 borde fungera istället för LT 90x270, men HEA 160 med marginal? Kanske skall ta HEA 140...

3) 3m hög pelare 2x45x145 för 40 kN, funkar det?

mvh /Peter
 
  • Gilla
Lasserockis
  • Laddar…
Jo, skall verifiera det hela med en konstruktör, men hoppades att det skulle hänga någon kunnig här som kunde ge en indikation om man var på rätt planhalva... Håller på med fönsterofferter och behöver veta på ungefär hur mkt utrymme som finns att leka med efter alla balkar och pelare tagit sin plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.