Jag håller på att bygga om mitt uthus där jag bla har pannrum. I samband med detta tänker jag gräva ner en ny kulvert till boningshuset, ca 12 meter. Frågan är då vilken dimension jag ska välja...

Bakgrund:
Jag har idag en gammal elpanna i uthus (värme + varmvatten) som i framtiden kommer att bytas ut mot en nyare elpanna och eventuellt luftvärmepump. Boningshuset är ganska litet, ca 80 m2 och jag har 6 st radiatorer i lite varierande storlekar.

Pga av utrymmesbrist finns ingen möjlighet att ha vare sig panna eller separeat varmvattenberedare inne, därför funderar jag också på att förbereda för varmvattencirkulation och således 4-rörskulvert. Inne finns 1 dusch samt blandare vid tvättställ och i kök. Men det tappas sällan varmvatten på mer än ett ställe samtidigt.

Har kikat på Maxitherms pexkulvert 25x20,4+25x20,4+28x20,0+22x16,0.

Vad tror ni som vet..?
 
Någon... please!?
 
Jag tror att kulvertdimensionen räcker gott för värmen. För tappvarmvattnet räcker den säkert också om du inte har lågt vattentryck och krav på stort flöde, tex fylla badkar snabbt.

Kan rekommendera lite extra isolering kring kulverten. Jag har lagt ut bilder tidigare på just detta.
 
Jag har inte sågat cellplasten till L-profil utan limmat ihop 4 bitar till en låda. Ett billigt sätt att förbättra isolering avsevärt.
 
Jo, det var så jag menade. Blev lite fel i ordföljden i mitt inlägg där :)

Tack för tipset i alla fall!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.