Funderar på att köpa ett hus (som i nuläget inrymmer en stor samlingslokal) och bygga om det så det blir ett flerbostadshus med 4-5st lägenheter.
Jag kom då att tänka på att nuvarande huvudsäkringar på 16A inte räcker långt...

Så hur ska man dimensionera huvudsäkringar?
Finns det några riktlinjer?

Edit: Huset värms med fjärrvärme.
 
Redigerat:
Du måste ju räkna ut effektbehovet för fastigheten för att komma fram till storleken på huvudsäkringarna. Hur ska du värma fastigheten och lägenheterna? MotorvärmRe för bilar utomhus? Mycket att ta med i beräkningarna. Som sagt, kom fram med totala effektbehovet så kan jag eller någon annan på forumet (eller din elinstallatör!) räkna ut det.

Lycka till!
 
Bäst är att antingen be en konsult projektera det hela, eller vissa elinstallationsfirmor klarar säkert av det också.

Viktigt att det blir rätt, annars blir det jobbigt i framtiden!
 
Tack för svaren.

Huset har fjärrvärme.
Motorvärmaruttag ska man väl erbjuda, men inte fler än ett uttag per lägenhet.

Det är så klart svårt att räkna ut totala effektbehovet, det var därför jag tänkte att någon annan visste vad som är rimligt.
 
I SS 437 01 45 finns en schablonuträkning för sammanlagrad effekt för lgh utan elvärme, inkl. fastighetens allmänna behov utan gemensam tvättstuga med flera maskiner. Om antalet lgh (n) är mellan 3..10 så beräknas behovet till 7 + 2 x n. D.v.s. i ditt fall 15..17 kW vilket motsvarar ca 22..25 A, så förmodligen räcker 25 A huvudsäkringar och även bef. servisledning. Viktigt är att fördela belastningen över faserna i lgh så jämnt som möjligt.
 
Jamen det är ju strålande, det var precis detta jag var ute efter.

Tack!
 
I bostadsrättsföreningen där jag var ordf. för typ 20 år sedan hade vi ca. 800 lgh. Husen matades via 7 servisledningar, varje servis var på 3X85A. Fördelningen var inte helt jämn efterssom vi hade 5 huskroppar (men det var 7 kvarter).

Den klena matningen fungerade skapligt. Vid ett stambyte och elrenovering säkrade vi upp alla serviserna till 250A.

Även det ansågs klent, men där gick gränsen för att kalla det renovering och inte ombyggnad. Om vi hade gjort en ombyggnad krävdes det mycket mer, bla. att alla mätare skulle flyttas till nya mätarrum, det skulle blivit 27 mätarrum, och bedömmningen var att det skulle omöjligjort kvarboende under renoveringen, kostnaden att evakuera de boende till ett tillfälligt barack-kvarter beräknades till ca 10 milj. Så en mer omfattande uppsäkring skulle ha slutat på ca 20 - 25 milj. extra.
 
Värt att tänka på är debiteringen till de som bor i de olika lägenheterna (om det nu inte är fråga om att bygga ett mysigt flumkollektiv där alla känner alla, eller bygga en släktstuga där en storfamilj om femtioelva personer bor). Jag tror att det så dyrt att det är olönsamt att lagligt ha ett gemensamt abbonemang och dessutom ha egna mätare till varje lägenhet och debitera lägenheterna för faktisk kostnad. Med andra ord kan det kanske i vissa lägen vara läge att dra separat abbonemang till varje lägenhet.
 
1st E-2270851
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.